Hoe beoordelingen uw bedrijf helpen

Drie redenen waarom beoordelingen bijdragen aan de opbouw van een succesvol horecabedrijf

Veel horecabedrijven maken de fout om niet actief beoordelingen van gasten te verzamelen op websites als Tripadvisor. Ze hebben wellicht belangrijkere prioriteiten of maken zich zorgen over mogelijk negatieve feedback. Maar onderzoek toont aan dat beoordelingen van grote waarde zijn voor horecabedrijven. Hier zijn drie redenen waarom beoordelingen van gasten van essentieel belang zijn voor het succes van uw bedrijf:

1. Beoordelingen hebben invloed op boekingen

Een recent onderzoek van PhoCusWright1 toont de impact aan die beoordelingen hebben op de beslissingen van reizigers:

  • 83% van de ondervraagden gaf aan dat beoordelingen helpen het juiste hotel te kiezen
  • 80% leest ten minste 6 tot 12 beoordelingen vóór het boeken
  • 53% boekt pas na beoordelingen te hebben gelezen

Vergelijkbare trends zijn van toepassing op reizigers en attracties en restaurants:

  • 68% van de ondervraagden zegt dat beoordelingen helpen om meer te weten te komen over attracties
  • 64% leest beoordelingen om betere restaurants te vinden

Deze resultaten tonen hoe beoordelingen van invloed zijn op de klandizie voor alle horecabedrijven. Als u geen nieuwe feedback verzamelt en deze niet deelt met reizigers, kan het zijn dat u inkomsten verliest aan concurrenten die dit wel doen.

2. Meer beoordelingen kunnen leiden tot hogere waarderingen

De gemiddelde Tripadvisor-beoordelingswaardering is 4,12/5.2

Academisch onderzoek heeft uitgewezen dat waarderingen in beoordelingen over het algemeen hoger worden naarmate de tijd verstrijkt. Waarom? De allereerste gasten hebben vaak negatieve ervaringen die hen verrassen, wat zich weerspiegelt in eerste beoordelingen. Naarmate een accommodatie meer beoordelingen krijgt, zal over het algemeen de gemiddelde waardering stijgen. De onderzoekers menen dat dit komt omdat extra beoordelingen helpen de verwachtingen van reizigers te vormen. Uiteindelijk vormen de waarderingen een preciezer gemiddelde.3

Het consistent verzamelen van beoordelingen zorgt voor een meer nauwkeurige waardering van uw gelegenheid. Dit is belangrijk voor zowel u als uw potentiële gasten. Meer beoordelingen beperken de invloed van extreme feedback. Bovendien kunt u toekomstige waarderingen verhogen door negatieve beoordelingen te gebruiken om uzelf te verbeteren.

3. Beoordelingen helpen bedrijven zich te ontwikkelen

Peter O’Sullivan, eigenaar van Harington’s Hotel in Bath, Engeland, zegt:

"Wij denken misschien dat we het geweldig doen, maar het heeft geen zin om zelf te denken dat we het geweldig doen als gasten dat niet denken. Daarom waarderen we die feedback enorm … Het geeft ons een manier om de service en kwaliteit van het product dat wij leveren te verbeteren … Vooral in de laatste drie, vier jaar hebben we ons daar echt meer op geconcentreerd. We zien dat ook het aantal herhaalde boekingen dat we binnenkrijgen toeneemt."

Beoordelingen zijn in feite een gratis manier om te bepalen hoe uw bedrijf presteert. Ze markeren wat er goed gaat en waar er verbeterd kan worden. Trends in beoordelingen laten ook inzichten zien in de verwachtingen van gasten en hoe beter aan deze verwachtingen kan worden voldaan.

Beoordelingen verzamelen

80% van de ondervraagde reizigers zegt zich te concentreren op de nieuwste beoordelingen.

Dus hoe kunt u ervoor zorgen dat er meer beoordelingen voor uw gelegenheid binnenkomen? Tripadvisor heeft veel gratis tools die u kunnen helpen. Gebruik Beoordelingenservice om eenvoudig geoptimaliseerde beoordelingsverzoeken via e-mail te verzenden. Het is zelfs beter dan uw eigen e-mailaccount gebruiken, want met deze tool wordt een automatische herinnering verzonden, en u beschikt ermee over een gedetailleerd menu dat de prestaties van elke campagne bijhoudt.  

Log in op het Management Center en ga naar het tabblad 'Marketingtools' bovenaan de pagina voor nog meer tools. Hier vindt u widgets voor uw website en promotietools zoals Tripadvisor-stickers en 'Schrijf een beoordeling'-visitekaartjes. 


  • 1. onafhankelijk onderzoek door PhoCusWright, uitgevoerd voor Tripadvisor, december 2013
  • 2. Interne gegevens van Tripadvisor, januari 2014
  • 3. 'Online Customer Reviews of Hotels: As Participation Increases, Better Evaluation Is Obtained.' Cornell Hospitality Quarterly. Maart 2013.

Verzamel eenvoudig meer beoordelingen!

Verzamel eenvoudig meer beoordelingen!

Laatst bijgewerkt: 1 februari 2017