Hotel in Dubrovnik gebruikt Tripadvisor om de zichtbaarheid en het aantal boekingen te verhogen

De manier waarop Berkeley Hotel & Spa Gesponsorde plaatsingen gebruikt om op te vallen in een zeer concurrerende markt.

Berkeley Hotel & Spa is een hotel met 24 kamers in Dubrovnik, Kroatië, dat door een familie wordt gerund. Algemeen directeur Katarina Elez heeft zich verdiept in het uitbreiden van de online aanwezigheid van Berkeley om meer reizigers te stimuleren rechtstreeks via de website van de accommodatie te boeken. Lees verder om te ontdekken hoe ze een succesvolle onlinemarketing-strategie heeft samengesteld:

Focus op Tripadvisor

toen het Berkeley Hotel voor het eerst haar deuren opende, besloot Elez al snel dat ze zich vooral wilde richten op online marketing. Hierbij keek ze met name naar Tripadvisor. "We waren in 2007, het jaar van onze opening, een van de eerste hotels in Dubrovnik op Tripadvisor", vertelt ze. "We hebben Tripadvisor altijd veel gebruikt en het is een van de beste beslissingen geweest voor ons bedrijf."

Berkeley Hotel plukt tot op de dag van vandaag de vruchten van hun online marketing via Tripadvisor. Elez zegt: "We hebben sindsdien onze zichtbaarheid kunnen verhogen bij reizigers die naar onze bestemming zoeken, omdat we vanaf het begin een sterke en consistente aanwezigheid op Tripadvisor hadden. We behoren altijd tot de 15 beste accommodaties in Dubrovnik."

Zichtbaarheid aan reizigers optimaliseren

Elez moet als klein 3-sterrenhotel, in een stad die wordt gedomineerd door 5-sterrenhotels met een groter marketingbudget, slimme keuzes maken op het gebied van marketinginvesteringen om het meeste uit de zichtbaarheid te halen.

"Onze gasten komen uit enorme markten, zoals het VK, de VS en Australië", zegt Elez. "We merkten dat het met ons budget erg lastig is om tools zoals AdWords te gebruiken om in contact te komen met deze reizigers en ze te beïnvloeden."

Elez heeft onlangs geïnvesteerd in een verbeterde website die geïntegreerd is met haar Channel Manager. Hierdoor kan ze al haar boekingsbronnen bijhouden en bekijken waar het verkeer vooral vandaan komt. Na het experimenteren met verschillende marketingtools heeft Elez ontdekt hoe ze de sterke aanwezigheid van Berkeley Hotel op Tripadvisor in haar voordeel kan gebruiken.

Bedrijfsvoorsprong

In januari koos Elez voor een upgrade naar Extra toegang tot Bedrijfsvoorsprong, omdat ze op zoek was naar een manier om het aantal rechtstreekse doorverwijzingen naar de website van Berkeley Hotel te verhogen.

"We hebben het hotel net gerenoveerd en we willen de Extra toegang-functies, zoals Storyboard en Favoriete foto's, gebruiken om deze verbeteringen aan reizigers te laten zien", zegt Elez.

Ze gebruikt ook de functie Speciale aanbiedingen om het effect van Bedrijfsvoorsprong op haar boekingen te meten.

"We plaatsen een exclusieve Tripadvisor-aanbieding en houden zorgvuldig bij hoe deze weer bij ons terugkomt. We hebben ontdekt dat bezoekers die via onze website boeken dit vermelden en dit wordt ook weergegeven op boekingen van online reisbureaus. Hierdoor weten we dat reizigers onze Tripadvisor-pagina hebben bezocht."

Gesponsorde plaatsingen

Zodra Bedrijfsvoorsprong actief was, ging Berkeley Hotel aan de slag met Gesponsorde plaatsingen van Tripadvisor. Elez zegt: "We weten dat gasten van Tripadvisor meer vertrouwen hebben en eerder geneigd zijn om rechtstreeks te boeken. Ons doel is Gesponsorde plaatsingen te gebruiken zodat meer gasten rechtstreeks via onze website boeken en zodat we de bezetting en de gemiddelde dagelijkse tarieven in het hoogseizoen kunnen verhogen."

Dubrovnik is een van 's werelds meest seizoensgebonden markten. Daarom dacht ze aan de hand van Gesponsorde plaatsingen ook meer verkeer vóór het hoogseizoen te kunnen ontvangen. Er is beperkte vraag in het laagseizoen en Berkeley kan zich deze gemiste kans niet permitteren.

"Hoe dichter gasten bij het boeken komen, hoe kritischer ze worden over de prijs. Door onze zichtbaarheid te promoten, kunnen we gasten beïnvloeden om voor onze 3-sterrenhotel te kiezen omdat onze prijzen lager zijn dan die van de 5-sterrenaccommodaties die Dubrovnik domineren."

De resultaten?

"Het is zeker kosteneffectief om voor Gesponsorde plaatsingen-klikken te betalen, zodat gasten rechtstreeks bij ons boeken", zegt Elez. "We willen dat onze advertentie boven de lijst wordt weergegeven. Herhaling is belangrijk, met name vanwege de patronen in onze markt. Zelfs als ze niet meteen klikken, houden meer bezoekers ons in hun achterhoofd. Als ze vervolgens daadwerkelijk klikken, zijn ze eerder geneigd te boeken."

Elez is van plan om meer gebruik te maken van Gesponsorde plaatsingen en deze een belangrijk onderdeel van haar onlinemarketing-strategie te maken. "We kijken bij onze investeringen naar de lange termijn. We blijven de komende zes maanden het aantal klikken, het verkeer van de website en het bevestigde aantal rechtstreekse boekingen van Gesponsorde plaatsingen volgen. Tot nu toe is het aantal boekingen voor dit seizoen heel goed", zegt Elez.

Beïnvloed meer gasten om voor u te kiezen op Tripadvisor

Beïnvloed meer gasten om voor u te kiezen op Tripadvisor

Laatst bijgewerkt: 12 maart 2018