De manier waarop dit hotel in Sorrento binnen 40 dagen een toename van 20% aan rechtstreekse boekingen behaalde

Gianfranco Acampora, eigenaar, algemeen directeur en marketingstrategist van Grand Hotel Aminta, deelt toptips voor het promoten van zijn boetiekhotel in Sorrento

Onlangs spraken we toonaangevende hoteleigenaar en marketingdeskundige Gianfranco Acampora, eigenaar en algemeen directeur van het Grand Hotel Aminta in Sorrento, Italië. Hij deelde deze belangrijke inzichten over digitale marketing voor hotels:

Kunt u ons vertellen over Grand Hotel Aminta en uw rol in de accommodatie?

Grand Hotel Aminta is een van de grootste hotels in Sorrento. Het ligt op een heuvel met indrukwekkend uitzicht over de Golf van Napels en de stad. Tegenwoordig beheren mijn broer en ik de bedrijfsvoering van het hotel. Ik houd me bezig met verkoop, marketing en alles dat te maken heeft met de registratie van gasten van ons bedrijf.

Hoe zit het met de seizoenen en de vraag van gasten naar de Aminta?

De Aminta is een van de enige hotels in dit gebied dat het hele jaar open is, maar het is eigenlijk meer een zomerresort. Het hoogseizoen is van april tot oktober en laagseizoen is van november tot halverwege maart met uitzondering van Nieuwjaar, vanwege de geweldige vuurwerkshow hier in Sorrento.

Momenteel komt het merendeel van onze gasten uit het Verenigd Koninkrijk. We zien daarnaast veel Amerikanen en Canadezen.

U promoot uw hotel al jaren online. Kunt u ons meer vertellen over uw strategie en hoe deze zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld?

Ik heb digitale marketing altijd al erg interessant gevonden. Het is niet alleen mijn werk, maar ook mijn hobby en passie. We waren in 1995 de eerste accommodatie in Sorrento die een website had en het hotel werd altijd hoog in de organische zoekresultaten weergegeven. Vanaf het moment dat steeds meer anderen ook een online aanwezigheid opbouwden, hebben we verschillende dingen geprobeerd om ons concurrentievoordeel te behouden, zoals advertenties bij zoekmachines en online reisbureaus.

We kwamen er snel achter dat het nogal moeilijk was om onze doelgroep te bereiken via advertenties bij zoekmachines. Er zijn te veel concurrenten die bieden voor de beste zoekwoorden en het is echt moeilijk om als eerste te worden geclassificeerd. Tripadvisor behoort echter vaak tot de hoogste organische zoekresultaten voor die zoekwoorden. Bovendien vertellen gasten ons regelmatig dat ze ons op Tripadvisor hebben gevonden. Daarom hebben we onze strategie aangepast zodat deze zich richt op promotie op die website.

Kunt u ons iets vertellen over het zoekgedrag van uw gasten?

Zeker. We waren dus aan het bieden op zoektermen zoals 'Hotel in Sorrento met zwembad'. Onze recente gasten vertellen ons dat ze meestal eerst via een zoekmachine zoeken naar een term zoals 'Hotels in Sorrento', maar dan worden er gewoon te veel zoekresultaten weergegeven die ze onmogelijk allemaal kunnen bekijken. Ze vinden Tripadvisor snel en gebruiken de website om specifieker onderzoek te doen naar accommodaties die aan hun wensen voldoen. Hierdoor is Tripadvisor eigenlijk de zoekmachine die gasten gebruiken om onder andere hotels en restaurants in een bestemming te vinden.

Wat is uw strategie voor het werken met Tripadvisor?

Tripadvisor is op dit moment onze meest effectieve marketingtool. Met de nieuwe Gesponsorde plaatsingen kan de Aminta bijvoorbeeld boven de zoekresultaten voor Sorrento worden weergegeven. Dat was erg belangrijk voor ons. De advertentie leidt verkeer naar ons en bezoekers kunnen contact met ons opnemen via onze Bedrijfsvoorsprong-links. Ik heb gemerkt dat het me commissiekosten bespaart, omdat bezoekers rechtstreeks contact met ons opnemen of boeken op onze website.

Hoe ervaart u de prestaties van Gesponsorde plaatsingen voor uw accommodatie?

We zijn erg blij met het product. We zijn het nog aan te testen, maar tot nu toe hebben we binnen 40 dagen een toename van 20% in rechtstreekse boekingen gezien. De tool is fantastisch, is heel eenvoudig te gebruiken en de kosten zijn ten opzichte van het rendement op investeringen minimaal. De gasten die via dit kanaal boeken, lijken ook heel waardevol te zijn. Ze boeken langere verblijven en bovengemiddelde kamertypes.

Wat is uw strategie voor het gebruik van Gesponsorde plaatsingen in de toekomst?

Er zijn drie budgetopties voor Gesponsorde plaatsingen. Tijdens het drukke hoogseizoen, wanneer onze accommodatie volledig is volgeboekt, kiezen we waarschijnlijk voor de goedkopere budgetoptie. Wij blijven ook dan gebruikmaken van een campagne. Het is belangrijk om altijd zichtbaarheid te behouden voor toekomstige boekingen. De rest van het jaar, met name in januari en februari als de plannen voor de zomer beginnen, kiezen we voor een van de duurdere budgetopties om meer verkeer naar onze accommodatie te leiden.

Wat wilt u andere hoteleigenaren meegeven die Gesponsorde plaatsingen in overweging nemen?

Het is zeker de moeite waard om uit te proberen. De tool is eenvoudig te gebruiken, er zijn geen trefwoorden om te kiezen of biedingen om in te stellen. Kies wat u wilt besteden op dagelijkse basis, stel het in en kijk er niet meer naar om.

Meer informatie over marketingoplossingen van Tripadvisor

Meer informatie over marketingoplossingen van Tripadvisor

Laatst bijgewerkt: 22 februari 2018