Hoogtepunten uit beoordelingen
echt een ervaring elke jaar de laaste zondag van juli.

wij komen elke jaar boete processie bezoeken in Veurne echt mooi te zien en zeker bij mooie ... meer lezen

Beoordeeld op 14 september 2018
Antwerpen, België
Cultuur

Dit is een processie uit de tijd van de Spaanse bezetting. De boetelingen hebben meestal een ... meer lezen

Beoordeeld op 9 juni 2018
VandenabeeleM2
Lees alle 29 beoordelingen

Beoordeeld op 29 juli 2014

We waren er toevallig en het was de moeite om eens te zien, Misschien zouden we er anders geen 60km voor omrijden, maar blij dat we er waren!

Datum van activiteit: juli 2014
Beoordeeld op 14 juli 2014

Je wordt er stil van als de processie passeert. Mooie traditie. De wagens zijn net gerestaureerd maar zien er nog authentiek uit.

Datum van activiteit: augustus 2013
Beoordeeld op 1 juli 2014

Jaarlijks trekt in juli al sedert de 17de eeuw de Boeteprocessie door de straten van Veurne. Met de “doodsklokken” op de achtergrond worden verschillende bijbelverhalen uitgebeeld. Elke groep wordt voorafgegaan door een stille of sprekende Engel. Op het einde van de processie lopen de boetelingen mee, in een bruine pij en meestal blootvoets, en dragen een houten kruis. Het is muisstil langs het parcour. Een moment van bezinning is hier op zijn plaats. Helaas wordt de stilte nadat de laatste boeteling de grote markt van Veurne (eindpunt) verlaten heeft abrupt doorbroken door het gedruis van de kermiskramen die in “gang schieten”

Datum van activiteit: augustus 2013
Beoordeeld op 11 maart 2014

Ik zag de processie tijdens mijn kinderjaren. In juli 2013 zat ik op de tribune en ik was ontroerd en stil. 50 jaar later en nog altijd indrukwekkend.

Datum van activiteit: juli 2013
Beoordeeld op 7 augustus 2013

Een must voor wie aan zee verblijft of in de buurt op reis is. De processie met de tientallen gemaskerde boetelingen straalt een zeer authentieke sfeer uit. Dat zie je zelden en daarom is deze stoet echt uitzonderlijk mooi, niet omwille van de pracht en praal maar omwille van de integriteit van de deelnemers.

Datum van activiteit: juli 2013