Vandaag geopend: 10:00 - 18:00
Opslaan
Hoogtepunten uit beoordelingen
Een theedoek is nooit meer hetzelfde

Beoordeeld op 22 augustus 2019
JanL584
Utrechtse Heuvelrug, Nederland
via mobiele applicatie
Prachtig bewaarde techniek.

We waren maar samen, mijn vrouw en ik. Maar toch liet de beheerder even de aandrijving draaien, wat ... meer lezen

Beoordeeld op 5 mei 2019
IenenWim
Zoetermeer, Nederland
Lees alle 54 beoordelingen

Beoordeeld op 22 augustus 2019 via mobiele applicatie

Bocholt wemelt van de nederlandse kentekens. Er wordt gewinkeld en bijna onachtzaam voorbijgelopen aan de rijke en bijzondere historie van deze stad. We kopen tot kleren vermaakte geweven stoffen zonder te beseffen wat eraan vooraf ging. Maar precies dat kun je een paar honderd meter verderop gewoon zien. In het Textilmuseum.
Wat een technieken, wat een werkomstandigheden. Tijdens ons bezoek worden weefgetouwen in gang gezet en zien we het oude werk gedemonstreerd door een oud werknemer die het ingewikkelde apparaat bedient alsof hij er gisteren nog in loondienst was.
Overal in de hal draaien wielen aan het plafond en geven bewegingen via lange assen en banden door aan de weefgetouwen.
Een ongelooflijke herrie tot gevolg maar met verbluffende resultaten. Even verplaatsen in het dagelijks werk van de werknemers van toen en je wordt er stil van. Theedoeken met variabele teksten rollen zich voor onze ogen op. Je kan ze bij de receptie kopen. Dan wordt zo’n doekje toch even een ander ding. Ga kijken nu het nog kan, neem je kinderen mee en laat ze zien hoe bevoorrecht ze zijn in hun zelf verscheurde en kapotte jeans.

Datum van activiteit: augustus 2019
Beoordeeld op 5 mei 2019

We waren maar samen, mijn vrouw en ik.
Maar toch liet de beheerder even de aandrijving draaien, wat een mooi stuk techniek.
De reuk van de metalen en de olie deed me denken aan toen ik werkte, ik werd er even stil van, en de herinneringen vlogen door mijn hoofd.
Ik miste dat erg, die geuren gaven me even mooie plaatjes terug.
Zeker als je van techniek en textiel weven houdt, een aanrader.
Een van de medewerkers liet ook nog even een weefmachine draaien, prachtig.
En dat alleen voor ons, dat is toch mooi?

Datum van activiteit: mei 2019
Beoordeeld op 9 september 2018 via mobiele applicatie

Multifunctioneel gebouw met prachtige dak-etage. Mooi uitzicht over stad en regio.
Industrie sfeer is voortreffelijk behouden gebleven. Wij hadden een feest in de kelder. Voortreffelijk. Eten middels buffet was erg goed.

Datum van activiteit: september 2018
Beoordeeld op 15 september 2016

We waren met een groep en we gingen zonder een gids de weverij binnen. Al gauw kwam er een iets oudere man op ons af die uitleg gaf. Hij ging ook een aantal weefgetouwen in werking zetten. Gaf veel lawaai, maar dat was niets volgens hem in vergelijking met de situatie als alle weefgetouwen in werking waren. Ook liet hij de stoomaandrijving zien. Leuk museum voor een bezoek van een uurtje.

Datum van activiteit: augustus 2016
Beoordeeld op 4 januari 2013 via mobiele applicatie

Goed geconserveerde fabriek en attributen. Er zijn mooie producten te koop die in de fabriek gemaakt zijn. Prima restaurant met heerlijke verse Duitse taarten.