“Marcus als maximus adres te markeren is een must, maar met snuifje misprijzen over nagejaagde meerprijzen”
Beoordeling van Marcus

Marcus
Geclassificeerd als nr. 1 van 39 Restaurants in Deerlijk
Prijsklasse: € 89 - € 177
11 maart 2024 beoordeeld

Voor en tweede keer via yeats konden we hier ter elfder ure (allez; 20:15u) aanschuiven. We kregen een rustig tafeltje naast de mise-en-place-tafel met een groot fleurig bloemstuk.
Als laatste binnenkomer werden we heel vlot bediend zonder dat het snel werd. Tegen het dessert hadden we de andere gasten ingehaald stelden we ineens vast. Goede gedaan van keuken en zaal.
We kozen de 7-gangen Innovatiemenu, 2x bob-pairing.
4 amuses mochten de (minimale onder)toon zetten voor wat komen zou: vele lekkere hapjes en enkele dju-toch's.
Met de variante op papadum leek het moeilijker dippen dan aangekondigd, helemaal niet erg want wijzelf vonden de 2 smaken afzonderlijk lekkerder, heel lekkere huisbreide kop met mosterd, een wat minder deeghapje en een superheerlijk gesmolten kaasje om de reeks af te sluiten.
We dronken hierbij een coupke van bruut-correcte huischampagne en een gesmaakt Virgin Lemon Thyme, 1 van de vele sapjes van Mirabel, hun huismerk.
De zeebaars met granaatappel was heel erg op smaak en beet, beetje spijtig toch van overdaad aan couscous wat het geheel fletser maakte.
De skrei had een geapprecieerde compagnie van gepureerde aardpeer maar was op zich bruutweg overkookt. Als telgen van noordzeevissers vonden we het erg geen laagjes in het brokje vis meer te vinden. 2 dingen waar ik wat schaamte in vind: het zo dikwijls voorstellen van een extra smaakje kaviaar (hier à 22€) en het daarop antwoorden met "neen dank je, immers zelden meegemaakt dat het die grote waar-voor-zijn-geld-meerwaarde biedt." Als de chef vindt dat dat smaakcomponent nodig is om het gerecht af te maken: doe het dan en vraag het niet maar serveer het (en pas desnoods de menuprijs wat aan). Je zult bij de gewaardeerde enkelingen zijn.
De Sint Jacobsnoot was gewoonweg schitterend, zelfs de bloemkool proefde fris met de jus van kefir ! ... we hadden geen nee gezegd tegen een repasse ;-).
Ook het stukje kreeft smaakte heerlijk, best even los van de anders te aanwezige ravioli degusteren.
Deze smaakpromenade wordt voor mijn tafelgenoot afgesloten met overheerlijke duo van kalfsbereiding. Content als een kind met de riz-de-veau verrassing, even content met het tweede stukje ultra-zacht kalfsvleesje.
Ikzelf had me laten verleiden door de Wagyu Beef-suggestie. Het smaakte delicatesse-lekker, mals als voorgesmolten boter ... maar ondanks de onberispelijke smaak en topbereiding en dat de aankoopprijs wellicht de verkoopprijs rechtvaardigt, is het voor ons (we deelden de schotels) geen 45€ meerwaarde tegenover het kalfsduo. Toch beetje raar ook dat de side-dish voor beide identiek was (maar bijtgaar en lekker hoor, niets op aan te merken).
Passievruchtdessertje onderstreepte weeral de gevlogenheid van een topchef.
De boule-de-berlin en banaan met chocolade waren op zich wel lekker, maar door de zwaarte van hun bestaan en na al wat voorafging voelde het als te veel.

Datum van bezoek: maart 2024
    • Sfeer

14 februari 2024 beoordeeld via mobiele applicatie

Zeer lekker eten. Een ster waard voor het eten. Fijne en verrassende keuken. Vriendelijke bediening. Organisatie in zaal kan beter. Als men een tweede ster wil bekomen zal de bediening beter moeten. Soms vergeet men al iets, koffie liet lang op zich wachten,...

Datum van bezoek: februari 2024
9 oktober 2023 beoordeeld

Eten is middelmatig, wijnen zijn gewoon niet goed genoeg en er wordt zeer zuinig mee omgesprongen. bediening is nerveuze bedoening.

Datum van bezoek: oktober 2023
19 juni 2023 beoordeeld

Nog eens een Yeal-insteek: hongertje en goesting + vrije tafel = boeken.
We waren eerst en konden plaats in aangename tuin kiezen voor aperitief.
Goed brute champagne + aangename mocktail met een bittertje.
En de "obligate" amuses: truffelkroepoek, augmented (1°) oester, kaasje waar de toplaag een schitterend papilenverwenner verbergt en een meerlagig hapje waarvan ik bij dit schrijven de componenten niet herinner.
We worden naar binnen geleid en krijgen een mooi gesitueerd rond tafeltje: in een hoek semi naast elkaar met overzicht op onder andere een zéér mooi bloemstuk.
Eerste voorgerecht: Zeebaars, licht gegaard in marinade, augmented (2) met zeegroenten, koolrabi, dashi en kaffir: this taste-sketching (1) dish merits (1) all our love and more. Beide als eerstelijnsnazaten van rasechte vissersfamilies waren we oprecht zeer overweldigd door dit gerecht!
Tweede voorgerecht: Kabeljauw met aubergine - courgette - artisjok en kikkererwten. Nooit evident om daar smaak in te brengen. meer dan perfect bereid, vis laat zich perfect in plakjes scheiden. Maar we hadden minder voldoening dan van de zeebaars, maar hoe kan het anders. De artisjok mocht misschien in zijn blaadjes door gerecht gemend worden in plaats van als teentje, om zo meer per vishapje mee te proeven?
Derde voorgerecht: Knolselder gelakt en in zoutkorst gegaard met morilles, verse erwt en on top tter plekke geschaafde 'Chaumont' 36 maanden gerijpt: this marvelous and touching plate merits (2) more then my sketch (2) of breathtaking augmented (3) beyond reality. Wat een supersmakenmix onder een heel bescheiden presentatie. Dankjewel !!
Gevolgd door een tussengerecht van Langoustine met jus van paëlla en beukenzwam. Hierbij dachten we, nog steeds vissersnazaten: beter ware geweest om enkel het brokje vlees mooi te presenteren, dat was zeker lekker en had mooie bite en zou geen oorzaak zijn van de van smaak afleidende spijtige bijgedachten als: waarom geen tools? waarom de ene wel en de andere geen poten? de beukenzwammetjes liggen hier toch maar niet-(genoeg)-complementair te wezen... kleine slag in het zeewater, maar dat zijn natuurlijk niet meer dan gedachten.
Hoofdgerecht: 2 maal Kalf in de gedaante van krokante zwezerik & wang, mee op het bord: pompoen en groene knapperige asperges. Enkel en alleen omdat we dat zelf supergraag smullen heeft de perfecte zwezerik een licht voorkeur boven het even perfecte wangetje.
Samen met deze doordachte eetcreaties kregen we een bob-arragement als winetasting, wat bij de knolselder waarlijk schitterend was en bij de hoofdschotel op een leuke enquete uitdraaide door ons 2 glaasjes te laten proeven.
Omdat we als de kans zich voordoet vooral hongerig zijn naar zo veel mogelijk papillensensaties en niet naar hoeveelheid, kozen we om 1 dessert door smaakjes kaas te vervangen. Daarvan bleef vooral de honing savourerend plakken, rechtstreeks van de bijenraat, recht uit hun eigen kasten van de chef-imker. Kaasjes waren vanzelfsprekend lekker, maar misschien te vanzelfsprekend en met minder ontdekkingsgehalte.
Het 2-borden-dessert bestond uit Duindoornbes met lychee en een Mille-feuille van passievrucht met mango. Ook smaakvol maar we zijn te weinig desserteters om ten volle te genieten.
Conclusie: rondrijden waard en terugkomen zullen we.
O ja: bericht aan nog te vele restaurants: ik denk niet dat jullie klanten op een euro kijken om écht bruiswater te krijgen, veel beter dan zelf broebels in water te doen...

Datum van bezoek: juni 2023
13 juni 2023 beoordeeld

Een zeer aangenaam bezoek.
Het niveau van de ontvangst, de service en het eten was allemaal top.
De gastvrouw, de huidige jonge maitre en de chef kwamen allemaal aan tafel op een ongedwongen, zeer aangename manier.

De aangepaste wijnen werden ruim geschonken. De verassing om bij het hoofdgerecht 2 rode wijnen te krijgen, werd zeer geapprecieerd.

Ook de taxi werd nog voor ons geregeld.

Kortom, Top, waarvoor dank!

Datum van bezoek: juni 2023

Reizigers die Marcus bekeken, bekeken ook

Waregem, West-Vlaanderen

Hulste, West-Vlaanderen
Waregem, West-Vlaanderen

In Marcus geweest? Deel je ervaringen!