Beoordeeld op 7 november 2019

Eer je bij de El Retiro lodge aankomt ben je zo vreselijk lang en hard door elkaar gerammeld dat je niet eens doorhebt hoe gezellig het er is. De eerste Cuba Libre's tijdens happy hour vielen me dan ook niet zo best en ik was zo aangeschoten dat ik bijna met hangmat en al de rivier in donderde. De hutjes zien er van buiten echt super gezellig uit, voor binnen gaat dit helaas niet op. Er hing bij ons zo'n enge foto van een bang meisje dat ik deze snel heb vervangen voor mijn vakantieblousje met palmbomen. Er is een toppie top zwemplekje met slingertouw, maar bij ons regende het natuurlijk weer de hele dag. De drankjes zijn hier echt rete goedkoop dus neem er voldoende zou ik zeggen. Dit is ook handig als er, zoals bij ons het geval was, twee hippies met een speaker komen aanzetten en daaruit hele vreemde speedcore draaien. Deze jongens hadden blijkbaar niet in de gaten dat dit niet was waar Woodstock allemaal om draaide. Helaas werd onze nachtrust een nacht bruut verstoord door een ruziënde Guaty familie. Toen we enkel een grote bek kregen ben ik het gaan zeggen. De lodge medewerker had ze echter binnen 2 minuten stil, deze man had duidelijk meer ballen dan ik. Wat ook heel leuk is, is als een of andere koe of geit achter in een 4x4 terrinwagen staan om door het belachelijk hobbelige dorpje te komen. Het eten bij de lodge was echt prima, en de avond dat we aan het BBQ buffet meededen hebben we zo lekker (en veel) gegeten, dat we daarna onze hangmat niet meer uitkwamen. Ik enkel 1 keer om naar het hele gezellige toilet te gaan. Kortom: aanrader!

Datum van verblijf: oktober 2019
Beoordeeld op 22 februari 2018 via mobiele applicatie

Laten we positief beginnen; het hotel is prima. Kamers zijn schoon en ruim opgezet. Helaas hadden wij een redelijk slechte ervaring met boeken van een shuttle. ‘S middags contact met de receptie gehad en de receptionist gaf 125Q aan en dat het een rechtstreekse rit zou zijn. Wij hebben daarop geantwoord even na later op de dag erop terug te komen. Einde van de dag stond er een andere gastheer en deze gaf aan dat de tickets echter maar 100Q pp zouden kosten. Hij heeft dit ook gecheckt via de telefoon (en wij konden gelijk het gesprek volgen!) Wij hebben daarom de bustickets gekocht. Volgende ochtend (5 à 10 min. voor vertrek werden we redelijk dwingend verzocht nog 50Q meer te betalen omdat ze een fout gemaakt hadden. Wij vonden dit raar omdat we het telefoongesprek konden volgen en hebben aangeboden om beiden de helft in te leggen voor hun fout (waarschijnlijk zijn ze hun eigen commissie vergeten) 25Q betalen wij, 25Q betalen hun. Dat was echter absoluut niet de bedoeling en dus was het de keuze of betalen of je mag niet met de bus mee. Wij houden absoluut niet van deze manier van communiceren. Fouten maken is prima maar dan is het raar om deze alleen op de gast af te schuiven. Wij hebben uiteindelijk betaald en toen bleek onze directe shuttle ook GEEN directe shuttle te zijn en zijn we, samen met andere mensen die naar hetzelfde plaatsje wouden op 20km afstand daar vandaan uit de bus gezet en moesten we maar een andere bus nemen die daar wél heen reed. Kortom; wij zouden er niet meer naar toe gaan en ook dus niet adviseren om daar te verblijven.

Datum van verblijf: februari 2018
Beoordeeld op 29 december 2016 via mobiele applicatie

Mooi hostel gelegen in een prachtige omgeving. Kamers zijn niet super schoon. Ruiken heel muf. Niet teveel van verwachten. Gewoon prima voor 2 nachten.Soms warm water. Restaurant is prima, lekker ontbijt in de ochtend en niet duur. Als je in de avond niet in het restaurant wil eten, kun je lopen naar Lanquin.

Als je aankomt met de bus ( shuttle) dan komen ze ophalen in Lanquin en brengen ze je naar het hostel. Alle hostels staan hier 's avonds standaard met vervoer.

De 2de nacht is gratis als je de Semuc tour bij hun boekt. ( aanrader) verantwoord dat niet:) safety first kennen ze niet in Guatemala.

Datum van verblijf: november 2016
Beoordeeld op 21 oktober 2016 via mobiele applicatie

Echt een heel mooi hostel. Het ligt aan de rand van Lanquin, aan de rivier waar je zelfs kan zwemmen (koud!). Het restaurant is erg gezellig met goed ontbijt en goed avondeten. Iedereen wordt aan een lange tafel gezet voor het diner dus ook erg leuk om een beetje te socializen. Ze bieden ook tours aan naar Semuc Champey en de grotten en het is echt een aanrader om dat te doen omdat je dan de tweede overnachting gratis krijgt! Echt een goede deal. Wij hebben alles zelf geregeld en waren al met al maar iets goedkoper uit. WiFi werkte niet echt geweldig, maar ik vond dat niet heel erg. Enige minpuntje was het bezoek van een hele grote groep aan het restaurant waardoor we er niet konden eten of zitten gedurende de rest van de avond. Alternatief eten was wel geregeld maar was niet geweldig.

Datum van verblijf: september 2016
Beoordeeld op 21 augustus 2016 via mobiele applicatie

Het is een mooie sfeervolle locatie met hele vriendelijke werknemers. De kamer die we hadden was niet heel speciaal maar de dagtour die aangeboden werd bij aankomst maakte dat helemaal goed. We hebben onder begeleiding van een super leuke gids een hele coole tour door de grotten gemaakt, getubed, een viewpoint bezocht en gezwommen in Semuc Champey. Echt een aanrader!

Datum van verblijf: augustus 2016
josue v, Gerente van El Retiro Lodge, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 3 september 2016

danke¡¡