Zeven nachten in Helnan Aswan hotel verbleven. De kamer was zeer ruim, wat prettig is. Het uitzicht, ik zat op de 6e verdieping, op de rivier de Nijl is prachtig. Nadeel is dat tussen het hotel en de rivier de Nijl een weg loopt. Dit houdt in dat tot in de late uurtjes verkeer langskomt. Daar waar de Egyptische chauffeur expert is in het gebruik van de claxon zorgt dit voor enige slaapproblemen. Deze slaapproblemen worden verergerd door de nogal harde matrassen. Enige vering, zachtheid zou prettig zijn. Wel fijn dat dit hotel, in tegenstelling tot veel Egyptisch hotels, is overgestapt op dekbedden. Niet meer worstelen met laken en wollen deken.
Vanwege kleine aantal gasten was alleen het restaurant aan de rivier geopend. Dat wil zeggen, daar kon je eten bestellen wat vervolgens door de keuken van de roomservice bereidt werd. Dan moest het daar vandaan over de weg heen naar restaurant gebracht worden, met als gevolg dat het enigszins lauw geserveerd werd. De service van met name het receptiepersoneel was matig.
Kleine bankbiljetten zijn in Egypte, waar men nooit wisselgeld heeft, nogal van belang. De vlak naast het hotel gelegen pinautomaat geeft in de meeste gevallen grote biljetten. De vraag of 200 pond misschien gewisseld kon worden kreeg steevast antwoord: "No we don't have change" Ondanks dat de gast voor mij met kleine biljetten een rekening betaald had. Niet heel service gericht.
Schoonmaak doet zijn best, maar is te gehaast, een zwarte lange haar (ik heb bruin, kort haar) lag de gehele week in hoekje van het bad. Expres niet zelf weggespoeld om te kijken of schoonmaker het zou opmerken.
Een 5* hotel in Egypte is vaak geen 5* hotel volgens de Europese maatstaven, maar zelfs voor Egyptische standaard is het Helnan geen 5* hotel.