Brownsberg Nature Park

Meer info
vanaf 72,57 US$
Meer info
Beoordeeld op 31 december 2019

De weg erheen was al en hele beleving. Het had veel geregend in de dagen voordat wij kwamen en daardoor is het niet eenvoudig om met een auto of busje naar boven te rijden. We gingen met een gids wandelen naar een van de watervallen. Doe goede schoenen aan, zeker geen slippers. De wandeling was een hele uitdaging. De gebouwen op de berg zijn slecht onderhouden en verkeren in een niet al te beste staat. Toch vonden wij het zeker een mooie ervaringen en zijn blij deze tocht gemaakt te hebben.

Datum van activiteit: augustus 2019
Beoordeeld op 20 november 2019

Met een gids van All Suriname Tours naar de Brownsberg geweest, het stuwmeer gezien en gewandeld naar de Leoval, erg mooie waterval, onderweg verschillende soorten aapjes gezien

Datum van activiteit: november 2019
Beoordeeld op 16 mei 2019

De laatste keer dat ik op Brownsberg was, was met een groep met 15 overige familieleden. Tripadvisor bestond toen nog niet.
Wel ontzettend veel wild gezien toen weet ik nog. Slangen, verschillende apen, ontzettend veel vogels. De groep brulapen maakt je overigens nog altijd wakker in de ochtend.
Maar oh oh, wat een teloorgang. Je raakt diep teleurgesteld van het gebrom van machines die goud delven en de rust verstoren. Ook op weg ernaartoe is het soms even schrikken.
Doe wel even een 4x4, anders is het zweten tot aan de top. En de afdaling is ook minder gezellig dan. Een toerist uit Baltimore (niet nader bij naam te noemen) nam zijn huurauto van Avis (geen 4x4) mee naar boven. Hij heeft het maar net gehaald en terug kon hij ook nog navertellen. Maar ik raad het je af! Gewoon met een vierwielaandrijving is al spannend genoeg.

Leuk om de Ireneval en al het normale te bezoeken en nog altijd een serieuze tocht, niet bestemd voor hartpatiënten, maar wil je echt even buiten de lijntjes kleuren, dan moet je de gids het volgende influisteren: "ik heb gehoord dat een waterval die in de twintiger jaren van de vorige eeuw is ontdekt en pas herontdekt, hier vlakbij is ... kunnen we ernaartoe?"
Misschien neemt hij of zij je dan mee. Want het is met grote afstand de mooiste van alle watervallen op de Brownsberg. Ik heb met die gekke toerist uit de VS de gids achtergelaten op de top van die waterval en we zijn op eigen risico deze val afgedaald. Niet voor watjes ...!!! Je moet wel je eigen vierwielaandrijving hebben, want met het busje kom je er nooit!
Door deze uitzonderlijke ervaring en het lekkere eten krijgt Brownsberg alsnog drie van de vijf van mij. Maar verwacht niet al te veel van de accommodatie.
Leuk om te overnachten en de volgende dag op de weg terug nog even naar het stuwmeer te gaan.

Datum van activiteit: februari 2019
Beoordeeld op 4 mei 2019 via mobiele applicatie

Wat een ongelooflijk mooi “oerwoud” nog. Het is in vergelijking met een paar jaar geleden wel achteruit gegaan door de (illegale) goudwinning.
Wij gingen Brownsberg op om daar te lunchen en een van de watervallen te bezichtigen (Leo val). De trail is op sommige punten stijl en glad. Veel mensen hebben hier moeite mee. Wij zijn goed in conditie en de kinderen ook dus vonden het gemakkelijk. Je kunt onder de watervallen staan (best pijnlijk nog moet ik bekennen) maar zorg dan voor handdoeken en zwemkleding.
Je kunt ook naar de andere waterval lopen. Stuk verder lopen en verschilt weinig met de andere.

Je kunt ook overnachten op Brownsberg in hangmatten. Lekker primitief maar te doen lijkt me. Zelf hebben we ervoor gekozen om te verblijven in een tweepersoonsbed op Stoneiland.

Datum van activiteit: mei 2019
Beoordeeld op 12 april 2019 via mobiele applicatie

Zeker de moeite waard om te bezoeken, wij hadden er drie overnachtingen. Basic maar toch goed. Natuur is er ook volop, we hadden er veel mooie diersoorten waaronder ook 4 apensoorten. We werden er ook geregeld bijgehaald door het zeer vriendelijke personeel als er weer wat aparts te zien was. Voor reptielen en amfibieen gekken is het ook een toplocatie!

Datum van activiteit: maart 2019