Vandaag geopend: 08:15 - 17:30
Opslaan
Van tevoren boeken
Waarom op Tripadvisor boeken?
  • Tourhoogtepunten & volledig reisschema

Manieren om Jodensavanne te ontdekken
vanaf 98,47 US$
Meer info
Beoordeeld op 12 januari 2020

Deze voormalige Joodse nederzetting, waar je nu nog o.a. de resten van een synagoge en een deels door de jungle overwoekerde begraafplaats kunt zien, moet je beslist met een goede gids bezoeken. Zonder tekst en uitleg nl. blijft het bij het bekijken van wat ruïnes en grafstenen en zal deze plek waarschijnlijk niet echt tot de verbeelding gaan spreken. Onze gids, Sergio van “Purity Tours & Services”, met veel kennis van de historie van het stichten van de nederzetting - zo rond het jaar 1650 - door uit Europa gevluchte Joden, wist ons een levendig beeld te schetsen hoe men hier leefde en een bestaan wist op te bouwen. In de 17e eeuw verbleven hier ca. 600 Joden en dankzij de vele plantages en duizenden slaven ontstond hier een welvarende agrarische gemeenschap. Ook informatie over de achtergronden van de Joodse rituelen en gebruiken geven deze plek een bijzondere betekenis. Onze gids had ook een zak meel gebracht wat heel handig was om de namen en de inscripties op de grafstenen goed zichtbaar te maken. Hij wreef simpel het meel uit over de zerken waarbij de namen heel gestileerd zichtbaar werden. We zagen vooral veel Portugese en Italiaanse, maar ook Nederlandse namen. Later, bij het teloorgaan van de plantages, wat o.a. een gevolg was van het afschaffen van de slavernij, zijn de Joden hier vertrokken, waarbij een deel nog, i.v.m. hun kennis van plantagebouw, een tijdlang in de kuststreek actief is geweest. Na het bezoek aan de savanne en een daar gelegen ‘medicinale’ bron zijn we via het historische “Cordonpad” naar de lodges van Redi Doti gelopen. Een geweldige ervaring die je niet mag missen bij een bezoek aan Suriname.

Datum van activiteit: september 2019
Beoordeeld op 11 november 2019 via mobiele applicatie

Sinds ons laatste bezoek in 2006 is er wel iets verbeterd. Er staat nu een infocentrum met veel informatie. Dat was er toen niet. Jammer dat alleen de restanten van de synagoge te zien zijn. De rest is weg en ook niet nagemaakt. Loop rond, voel de warmte (en de muskieten), loop de trap af en weer op naar de rivier en ga in gedachten terug in de tijd. Hoe hebben de slaven hier kunnen werken onder deze omstandigheden? Absolute must om hier heen te gaan.

Datum van activiteit: november 2019
Beoordeeld op 30 september 2019 via mobiele applicatie

Je kunt deze trip per auto, bus of per boot maken. Mijn voorkeur gaat altijd uit om te reizen per boot als het maar even kan. Het is het beste als je dit doet onder leiding van een goede gids die je ook het één en ander kan vertellen onderweg en natuurlijk op de jodensavanne want anders is er echt niets aan. Een beetje interesse voor de geschiedenis helpt natuurlijk ook. Nu waren rietsuiker plantages over het algemeen een hel op aarde voor de slaven. Het is en blijft een stuk geschiedenis die eigenlijk iedereen moet weten. Ik vond het interessant en vond de hele trip erg leuk en heb genoten van de prachtige natuur.

Datum van activiteit: september 2019
Beoordeeld op 26 januari 2019

In 2013 voor het eerst in Suriname en meteen de Joden Savanne opgezocht. De gids legde wat algemene dingen uit en dat was het dan. Wat platte joodse grafstenen in het oerwoud. Het viel mij tegen, vooral omdat er nauwelijks goede informatie bij was. Ik ontmoette daar Marina da Costa en hoorde haar uitleg. "Die moet ik hebben!" bedacht ik me meteen. Dit jaar januari 2019 heeft Marina da Costa de hele dag uitgetrokken om mij en mijn zoon rond te leiden. Het was gewéldig! Een totaal andere ervaring, zo veel kennis die ze met ons deelde! Onze familie heeft "roots" in Suriname en er liggen daar ook grafstenen van onze familie. Marina liet ons zien hoe haar moeder had ontdekt met een foefje dat je de moeilijk te lezen letters nu tóch goed kon lezen. De kennis en betrokkenheid van Marina is héél groot en we zijn dankbaar dat zij ons heeft rondgeleid. Ze verwende ons tussentijds met lekkere drankjes, koffie of vruchtensap en lekkere hapjes. Ik ga niet meer in op de details van de Joden Savanne, dat is bekend of kan u lezen, maar het beste is een rondleiding door Marina da Costa. Dan gaat het helemaal leven, zeker als je van geschiedenis houdt. Annelies de la Parra

Datum van activiteit: januari 2019
Beoordeeld op 24 januari 2019

Middenin de jungle van suriname vind je een eeuwenoude joodse begraafplaats met vele grafstenen in meerdere talen (oa: latijn, italiaans en nederlands).
Ook nog een ruine van een synagoge, alles onderhouden door de beheerder met hulp van studenten.
Op meerdere plaatsen rondom de begraafplaats en de ruine bevinden zich borden met uitleg over de bezienswaardigheden.
Ook is er een natuurlijke waterbron waar ook de nodige geschiedenis over te lezen is.

Datum van activiteit: november 2018