“De herkansing was top!”

Restaurant Broederenklooster
Geclassificeerd als nr. 5 van 72 Restaurants in Zutphen
15 november 2021 beoordeeld

Op 7-10 heb ik een beoordeling van het Broederenklooster geplaatst, waarin wat punten die niet goed waren, werden genoemd. De eerlijkheid gebiedt nu te melden dat wij 4 weken later weer in het Broederenklooster gegeten hebben, en nu was alles op alle punten voortreffelijk! We hadden met vieren het 6-gangen menu met wijnarrangement. Alles was heerlijk, kwalitatief van hoog niveau, met prima bediening. Heerlijke avond gehad!

31 oktober 2021 beoordeeld

Wat moet je met woorden zeggen als je een gastronomisch hemelse avond hebt gehad? Misschien maar de vergelijking maken met muziek: een ‘Schubertiade’ met werken van Chopin. Je wordt meegenomen in klanken, thema’s en melodielijnen, het overweldigt en brengt je in hogere sferen. Die gedachte overviel me na een heerlijke avond vol culinaire verwennerij in het Broederenklooster. En vooruit, laat ik de ambiance dan maar vergelijken met het timbre van een mooie oude Bösendorfer, niet die van een moderne Fazioli of een Steinway (&Sons) vleugel.
De avond begint natuurlijk met een prelude. Als ik, voordat de bediening met de kaart komt, alvast wat van de kruidenboter proef ervaar ik hemelse smaken. Iets simpels: kruidenboter, maar wat een verfijnde compositie gemaakt van kruiden uit eigen tuin. Dat belooft wat, en niet ten onrechte. De amuses zijn van hetzelfde hoge niveau. En om dan maar in de metafoor te blijven van Chopins pianowerken: de gerechten zijn te vergelijken met de nocturnes, de mazurka’s zijn de mooie kleine broodjes die tussendoor aangeboden worden (om bijvoorbeeld te genieten van de luchtig geklopte boter, kruidenboter of olijfolie). En als afsluiter is er de mooie etude in E majeur, opus 10. Wat een verwennerij, wat een hoogstaande culinaire avond!
Het is niet alleen een Chopin recital, het is een romantische avond. De wijnen zijn als werken van Schubert. En dan heb ik gekozen voor de ‘open’ wijnen, zeg maar de impromptu’s. De wijnkaart is van een zeer hoog niveau, maar ik wil eigenlijk weten hoe gaat de muzikant om met het ‘bekende’. Wederom zonder een foute noot een helder mooi spel: allemaal op de juiste temperatuur en het juiste glas: wit, rood en dessertwijn (een mooie Vin Doux Naturel, een grenache gezoet door oxidatie in het vat, amberkleur).
Als het Broederenklooster niet binnen de top 100 komt eet ik mijn oude schoen op en verbrand ik de partituren. We zullen het binnenkort weten.

30 oktober 2021 beoordeeld via mobiele applicatie

De beoordeling van Mark uit Leuven op 16 oktober 2021 heeft alles al gezegd wat ik zou willen zeggen. Hier moet je stoppen met lezen en gewoon een avond gaan eten. Laat je verwennen.

16 oktober 2021 beoordeeld

Een Michelin-ster kan niet lang meer uitblijven voor wat deze keukenchefs op tafel toveren. We gingen voor het 4-gangen menu met aangepaste wijnen. Een stoet van fijne smaakbommetjes bij het aperitief. Zeebaars met langoustines, tartaar van Lakenvelder, roggevleugel met krab, eend met koolrabi, stuk voor stuk perfect gegaard en evenwichtig op smaak gebracht met kruiden en onnavolgbare sausjes. De 4 geschonken wijnen pasten er bij als gegoten.
We kunnen alles nog precies opnoemen omdat we de volgende ochtend bij het ontbijt een gepersonalisserde, kunstig gedrukte tekst ontvingen waarin alles opgelijst stond wat we aan voedsel genuttigd hadden.
De bediening was bijzonder vriendelijk en attent. In de cosy setting van de ruime eetzaal beleefden we een culinaire avond die ons nog lang zal heugen.

7 oktober 2021 beoordeeld

Wij hebben onlangs voor de tweede keer in het Broederenklooster gegeten. De eerste keer waren ze net open en zaten we in de tuin. Toen waren we aangenaam verrast. We hadden dus hoge verwachtingen van de tweede keer. Die werden wat betreft het eten en de wijnen wel waargemaakt, maar niet wat betreft de bediening.
Binnen is het overigens erg donker, te donker naar onze smaak, maar dat terzijde.
We hadden een 4-gangen diner met bijpassend wijnarrangement besteld. Twee keer moesen we zelf om de wijn vragen, omdat die niet geserveerd werd. De tweede keer hadden we het gerecht zelfs al op toen de wijn arriveerde. De ober zei laconiek “ja, het is druk hoor”… Deze zelfde ober lichtte ook de gerechten toe. Alle gerechten, sauzen, kruiden etc. werden door hem omschreven als “heerlijk”. “Hier hebben we een eendenborst met een heerlijke saus met heerlijke kruiden”. Pardon? Het lijkt me toch echt aan de gasten om te beoordelen of iets “heerlijk” is. Voorts loopt er een kok rond met een enorme harde stem, die later op de avond bij kennissen van hem aan een belendend tafeltje langdurig zeer luid ging zitten oreren. Heel storend en onprofessioneel.
Het eten zelf en ook de wijnen waren voortreffelijk, ik zou zelfs zeggen “heerlijk”.
Doe wat aan de manieren en de service van het personeel, Broederenklooster, en het is een toprestaurant! Ik geeft wel 4 sterren, maar 3,5 hadden de lading meer gedekt.

Reizigers die Restaurant Broederenklooster bekeken, bekeken ook

In Restaurant Broederenklooster geweest? Deel je ervaringen!

© 2022 TripAdvisor LLC Alle rechten voorbehouden.