“Heerlijke plek!”
Beoordeling van La Cantine

La Cantine
Geclassificeerd als nr. 14 van 280 Restaurants in Kortrijk
Beschrijving: La Cantine is een lunchrestaurant, geïntegreerd in een historisch pand waar ook de geschenkenwinkel Byttebier Chapter 4 is gehuisvest. De keuken is origineel en volgt de passie voor (h)eerlijke keuken van Lieve Byttebier, die samen met haar man Koen en dochter Sofie, haar droom realiseerde. Haar ambitie is gezond maar smaakvol koken, met lage ecologische footprint en zeer toegankelijk blijven voor veel klanten zonder haar authenticiteit op te geven. De stijl van Lieve's kookworkshops en haar boek "De Tafel van Tien" blijft herkenbaar in de keuken van La Cantine. Tijdens de lente en zomermaanden staat een uitgebreid terras uit op het charmantste pleintje van de stad, onder de bomen en naast de hoofdkerk. Parkeren in de buurt kan best in de Houtmarkt of onder het winkelcentrum K in Kortrijk. Er is ook fietsparking naast het terras. Het restaurant ligt pal in het hart van de stad. Er zijn voorzieningen voor kinderen (babystoel, luiertafel, kinderboeken, aangepaste gerechten enz.)
11 mei 2021 beoordeeld

Pareltje in Kortrijk. Fantastisch terras in historisch kader (uitzonderlijk in Kortrijk) en (h)eerlijke, verrassende keuken. Aanrader!

Datum van bezoek: mei 2021
LaCantineKortrijk, Eigenaar van La Cantine, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 16 mei 2021

Beste Noémie en Kristof,
Hartelijk dank voor jullie bezoek en enthousiaste feedback.
Dit soort aanmoediging doet ons, zeker in deze periode, enorm veel deugd.
Lieve, Sofie, Jeroen en Koen

27 september 2020 beoordeeld

Gisterenmiddag voor het eerst het lunchrestaurant van La Cantine bezocht. Al vaker iets over gehoord, maar wou het zelf ook met mijn gezin eens ontdekken. Het was een leuke en lekkere ervaring.
Op een drukke zaterdag, hartelijk onthaald, bijzonder lekker en gezond gegeten. Mijn vrouw eet vegetarisch en koos de Bali Bowl, ikzelf hou van een stukje vlees (Steak San Remo) en mijn kinderen genoten van de Pasta Barcelonetta (de naam alleen al) met 2 soorten zalm.
Alles ademt versheid en de open keuken bevestigt dat ook.
Ondanks het slechte weer (we hadden gehoopt op het terras dat we zagen op de foto's) was het bijzonder gezellig binnen bij de haard.
Wij komen zeker terug en het zal na Corona ook eens met vrienden zijn.
Marc

Datum van bezoek: september 2020
LaCantineKortrijk, Eigenaar van La Cantine, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 28 september 2020

Beste Marc,
Dank voor de aangename review die ons team graag zal meelezen. Sinds 3 jaar (bijna) proberen we consequent te werken aan de combinatie van gezelligheid en gezonde keuken. Uw reactie doet dus bijzonder veel genoegen aan iedereen, na deze zware zomer met veel blije gezichten en weerkerende klanten.
We wensen u een aangename week en een gezellige herfsttijd.
Lieve, Sofie, Clara en Koen van La Cantine

22 september 2020 beoordeeld

Prachtige zaak waar je geniet van de omgeving en volledig tot rust komt, dit zowel binnen als buiten! Op een zonnige dag, waan je je op een terras in het zuiden van Frankrijk. Bij mindere temperaturen, is het erg aangenaam en gezellige vertoeven voor het haardvuur.

Je wordt verwelkomd en bediend met een lach op het gezicht, stuk voor stuk vriendelijke en joviale mensen die er alles aan doen om je op je wenken te bedienen.

Het eten is super, je merkt dat er met verse producten wordt gewerkt die de chef transformeert naar een erg smaakvol gerecht die ook heel leuk wordt gepresenteerd. Kortom, wat er op de borden verschijnt is heerlijk & eerlijk!

Eens je hier geweest bent, kom je zeker terug!

Datum van bezoek: juli 2020
LaCantineKortrijk, Eigenaar van La Cantine, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 22 september 2020

Beste Gertjan,
Hartelijk dank voor jullie bezoek en feedback.
Je zal er ook ons team heel blij mee maken.
De verse keuken van Lieve en Sofie en de glimlach van Clara, de flexi's en de interimstudenten (momenteel minder zichtbaar met de mondmaskers maar hopelijk herkenbaar aan de oogjes) hebben maar één doel, een tevreden klant zien en graag terugzien.
Fijne nazomer nog!
Koen en het team van La Cantine

19 september 2020 beoordeeld

Op een zaterdagnamiddag na 20 minuten wachten op een drankje werden mijn meerderjarige moeder en ikzelf zeer arrogant de neus afgebeten wanneer we vroegen of ze onze drank( in een flesje, dus geen bereiding) niet vergeten waren....het was volgens een jonge dame die opdiende superdruk en als het ons niet aanstond moesten we maar de zaak verlaten....2 minuten later komt de dochter van de zaak aangestormd en zegt ons heel luid en over haar toeren dat we nu de zaak moeten verlaten. Wij zijn hier echt verbouwereerd alsook de andere mensen naast ons op het terras.
Ik kan erin komen dat het heel druk is de zaterdagnamiddag maar op dergelijke manier toegesproken worden in een zaak (die uitgebaat wordt door mensen die toch beter zouden moeten weten) kan echt niet door de beugel en is totaal onprofessioneel!
Wij hebben enkel gevraagd of ze onze drank niet vergeten waren en naar mijn weten is het toch de bedoeling van iets te consumeren wanneer we op jullie terras komen zitten.
Met een heel wrang en ontzet gevoel hebben we jullie zaak verlaten en om de hoek een consumatie gehad na 5 minuutjes.

Datum van bezoek: september 2020
LaCantineKortrijk, Eigenaar van La Cantine, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 20 september 2020

Geachte mevrouw Chantal Decouttere,

Zoals ik u gisteren heb uitgelegd hebben wij een eerlijke manier van werken en een vaste structuur om mensen te bedienen op het terras.

La Cantine is 3 jaar open en we kregen hier 72 evaluaties die ons op de 9e plaats op 245 Kortrijkse horecazaken brachten. Dit krijg je niet zomaar. Bij vergelijkbare evaluatiesites halen we een gemiddelde score van 9,6 op 10.

Uiteraard geeft ons dat niet het recht arrogant te reageren, maar laat mij toe om even onze versie op de feiten toe te lichten.

Na een heel drukke lunch kwamen heel snel heel veel mensen op het terras vrijwel alle plaatsen innemen. We kregen zelfs niet de tijd om de extra-tafels voor de lunch terug naar binnen te halen. Onze prioriteit lag op het proper houden of maken van de tafels en alle klanten te bedienen in volgorde van bestelling.

Ons kassasysteem is een sluitend systeem waardoor bestellingen niet vergeten "kunnen" geraken. Er waren 2 mensen permanent op het terras actief en dat is altijd zo op drukke dagen. Het was zonnig, weinig wind en gezellig zitten, waardoor een aantal klanten die wij ook nog gesproken hebben gisteren, niet begrijpen waarom men snel wil bediend worden op zo'n mooie namiddag in zo'n mooi kader. We zijn inderdaad geen fastfoodzaak.

Klanten die in de week komen lunchen en weinig tijd hebben laten ons dat weten bij de reservatie en we houden ons er aan om dat ook zo goed mogelijk te respecteren. Tijdens de koffie kunnen we dat nooit waarborgen. Zelfs al hadden we gisteren een extra studente in de keuken, een extra-flexijob buiten en hielpen mijn vrouw en ikzelf permanent overal mee terwijl mijn dochter de koffie's en frisse bar bon na bon verwerkte, toch was het soms moeilijk om alle bons in een snel tempo op de dienbladen te krijgen.

U heeft met uw meerdere reacties een gevoelige snaar geraakt bij vooral één medewerkster, die al 2 jaar uitstekend werk levert bij ons en die door 99% van de klanten heel graag gezien is. Om die dame, die ook daarvoor al een mooi parcours aflegde in een andere zaak, zo te raken dat ze eigenlijk haar kalmte verloor, zal er wel iets gezegd zijn dat we niet gewoon zijn van te horen. De flexi-job die naast haar werkt heeft ons één en ander nadien ook bevestigd.

Meerdere keren heb ik geprobeerd u uit te leggen op welke manier we werken, maar ik kreeg de kans niet om mijn zin af te maken. Toen u nadien een aantal tafels naast u zelf ben beginnen aanspreken - wij zijn niet blind en ook niet doof - heeft u "mijn" gevoelige snaar geraakt.

Ik sta 40 jaar in zaken en heb maar 2 x rechtstreeks of onrechtstreeks aan een klant gevraagd om de zaak te verlaten. Eén keer omdat iemand mijn echtgenote Lieve, nadat ze een waarborg die 5 jaar verstreken was niet meer kon garanderen, heb ik gevraagd onze zaak niet meer binnen te komen. Gisteren vond ik uw opmerkingen aan het adres van ons personeel niet kunnen. Aan mijn dochter Sofie heb ik gevraagd om u rustig uit te leggen dat dit niet kon en dat het beter zou zijn dat u de zaak verliet en ik neem hiervoor alle verantwoordelijkheid op mij.

U verwees naar uw nichtje dat bij ons als studente is komen werken en haar lovende commentaar, die u niet begreep. Haar vader, uw broer, is 2 tot 3 x komen lunchen in die week, haar mama en haar ouders ook. De opmerkingen die we toen ontvangen waren zeer aangenaam en motiverend.

Indien u meent beter een horecazaak te kunnen organiseren suggereren we dat u eens een halve dag in een horecazaak een ervaring opdoet. Toen ikzelf schepen van personeel was in onze stad ben ik met 3 ploegen van onderhoud en nette stad, soms om 5 uur 's morgens, mee opgetrokken. Dit was mijn interessantste ervaring om het werk van deze mensen te leren waarderen. Ik begrijp dat veel mensen niet weten hoe op sommige jobs van buitenaf gekeken wordt, en ik neem hen dat ook niet kwalijk.

U heeft een paar keer gezegd dat klant koning is. Dat klopt, de klant is onze broodwinning en na een heel pijnlijke ervaring in dit Coronajaar kregen we heel snel het vertrouwen van de klant die ons een topzomer heeft bezorgd. Wij gaan ons blijven inzetten voor elke klant.

Op het einde van mijn uitleg verwacht u excuses. Die gaan in de eerste plaats naar de andere klanten op het terras die ons op zo'n drukke namiddag tijd deden verliezen en uiteraard naar elk verkeerd woord dat zou gezegd zijn, maar ik kan mij daarover niet uitspreken omdat ik noch uw opmerkingen noch die van ons team persoonlijk gehoord heb.

Met voorname achting,

Koen Byttebier.

17 september 2020 beoordeeld via mobiele applicatie

Sup lekker gegeten in een aangename sfeer & vlotte bediening ! Zeker een aanrader. Prijs kwaliteit verhouding zit zéker goed.

Datum van bezoek: september 2020
LaCantineKortrijk, Eigenaar van La Cantine, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 18 september 2020

Hartelijk dank voor jullie bezoek en leuke feedback!
Dat geeft ons de motivatie om het nog beter te doen.
Lieve, Sofie, Clara en Koen

Reizigers die La Cantine bekeken, bekeken ook

Kortrijk, West-Vlaanderen
Heule, Kortrijk

Kortrijk, West-Vlaanderen

In La Cantine geweest? Deel je ervaringen!