“lekker gegeten in een aangename omgeving”
Beoordeling van Brasserie Den Beiaard

Brasserie Den Beiaard
Geclassificeerd als nr. 66 van 474 Restaurants in Leuven
Beschrijving:     David Nijs straalt één en al liefde voor eten en drinken uit. Hij vervulde zijn jongensdroom toen hij dit voormalig café kon overnemen om er zijn ideaalbeeld van een brasserie-restaurant te realiseren: een ode aan de eenvoudige terroirgerechten uit de Belgisch-Franse keuken. Daar hoort een sfeer bij die het midden houdt tussen volkse gezelligheid en ouderwetse klasse. De kelners dragen een wit hemd en een zwarte voorschot, waarop de naam en  van de zaak geborduurd staan. Tegen de muren hangen imposante foto's van een magistraal Ladeuze plein. Je kan er ook de edele kunst van het toogeten in alle comfort beoefenen: alle krukken hebben rug- en armleuningen. Daartussen laveert David Nijs, babbelend en genietend. Aan alles zie je dat hij dit niet als werk beschouwt.  Voor de keuken krijgt hij steun van Gilbert Van lee, de legendarische kok uit de gloriejaren van Bistrot Sud. Die is er 7 op 7  om erop toe te zien dat de brigade de klassiekers van de kaart perfect uitvoert: lamstongetjes met saus van groene kruiden, tartaar van tonijn met sorbet van groene appel,handgesneden  filet Américaine A la minute bereid, Onglet met demi glace en gestoofde eschalot, filet pur van het paard met gebakken champignons, rogvleugel met botersaus en kappertjes ... Altijd bereid met aandacht voor versheid, lichtheid en fraîcheur. De chef vertelt echter met zoveel enthousiasme over de suggesties dat ik ervoor bezwijk.  Intussen geniet ik al van een heerlijke Chimay blue, en van het zalige campagne brood uit de Franse traditie, dat je bij ons haast niet meer vindt. Op de wijnkaart vind je een selectie en prijzen die elke wijnliefhebber bekoren.  Ik begin met preskop tortue met kruidenvinaigrette, zo mooi en zo zuiver van smaak dat ik mij afvraag hoe iemand nog een industriële variant kan binnenstouwen. Augurk en ajuin, witte selder, bladsla in vinaigrette en fijngestampt hardgekookt ei met mosterd vormen de fris-zurige begeleiding. Kan een ingewikkelder culinaire constructie mij gelukkiger maken? Zelden.  De op vel gebraden hoeve kip ligt in een romige saus met kriel aardappeltjes, julienne van prei en wortel, op zich onberispelijk, een eenvoudige versie van Gentse waterzooi die alles overtreft.  Roze gebraden lams carré, mooi versneden, werd gedoseerd overgoten met een klassieke mosterdsaus. De graanmosterd geeft peps aan het gerecht, schil van limoen zorgt voor een fijne bittertoets. En De chef maakt een erezaak van echte goede frieten.  "Klassieke merveilleux" is een dessert van slagroom, geklopt eiwit, krullen van fondant chocolade, omringd door een coulis van rode vruchten: wat een schitterend nagerecht!  Dit is geen adres voor hoogstandjes. Wel voor de perfecte uitvoering van recepten uit onze culinaire traditie. Een hoogstandje op zich.
6 maart 2018 beoordeeld

Vandaag lekker gegeten in Den Beiaard. Het eten is van goede kwaliteit en lekker klaargemaakt. Prijzen zijn aanvaardbaar maar het moet niet duurder worden, de grens is bereikt. De Mojito royal kost 10€ en dit is ook al behoorlijk. Vreemde presentatie, op de entrecote lagen pijpajuintjes maar zijn niet door iedereen gewaardeerd omwille van de uitgesproken smaak. De portie frieten is zeer klein (wel lekker) en een extra portie kost 3,5€ - een eerste extra portie zou toch moeten kunnen. De bediening is buiten categorie, zeer vriendelijk en behulpzaam. Zowel de ober als de dienster deden werkelijk hun best om de gasten een goed gevoel te geven.

Datum van bezoek: maart 2018
David N, Manager van Brasserie Den Beiaard, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 8 maart 2018

Beste,

Bedankt voor de goede en nuttige review.
Wij zijn blij dat u lekker heeft gegeten.
Mojito royal kost idd 10 euro. Maar rum+cava+ munt+ limoen =10
Als u bij de entrecote frieten heeft bij besteld, had u deze niet moeten betalen. Wareschijnlijk verkeerde interpretatie van de garcon. Dus hiervoor krijgt u volgende keer zeker een aperitief voor.

Bedankt en tot volgende keer

17 februari 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

Bij den beiaard zouden we moeten reserveren, zeker op een vrijdagavond. Daarom hadden we om 19.00 een tafeltje voor twee gereserveerd. Eenmaal aangekomen, bleken we de enige gasten te zijn. Prima kunnen eten, maar niet heel bijzonder. Toen we na het dessert rond 20.30 nog koffie/thee wilde bestellen bleek dat het personeel graag wilde afronden.. de keuken was al schoongemaakt en thee was daarom niet meer verkrijgbaar.

Datum van bezoek: februari 2018
David N, Manager van Brasserie Den Beiaard, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 18 februari 2018

Beste,

Als u op vrijdag 16/2 bent komen eten dan ben ik verontwaardigd over uw melding. Aangezien de laatste couvert toen om 21.20 de keuken is uitgegaan en de laatste klant pas om 23.00h de zaak heeft verlaten. Ofwel bent u een andere dag komen eten ofwel hebt u zich van zaak gemist. Ook komt onze thee uit het koffiemachien en niet uit de oven.

Mvg,

Den beiaard

26 januari 2018 beoordeeld

Zeer goede en vriendelijke service. Goede kwaliteit van voedsel, maar niet indrukwekkend. Goed gelegen, vlak naast de parking.

22 december 2017 beoordeeld via mobiele applicatie

We hebben hier heel gezellig gegeten. De bediening is uitstekend (zeer vriendelijk en attent) en ook het eten was van goede kwaliteit. Smaakvol en op de juiste wijze bereid (biefstuk en heek). De prijs was aan de hoge kant, maar dat geldt voor meer horecagelegenheden in België. Al met al een prima ervaring en zeker aan te bevelen. Vraag wel of je “boven” mag zitten, want dat is veel sfeervoller dan beneden!

4 december 2017 beoordeeld

Op een druilerige zondagmiddag om 17,00h is het aanbod erg beperkt in Leuven.
Binnen wandelafstand vonden we Den Beiaard. Grote honger maakte ons minder kritisch. Over het eten kunnen we kort zijn: dit is brasseriekeuken zonder meer. Wat ik wel dien te melden is de gastvrijheid van de ober. Ik hoop dat de eigenaars van de zaak deze review lezen. Koester deze man want dit personeel is zeldzaam: attent, vriendelijk, goed gedoseerde humor. Als er 1 reden is om hier terug te komen is het deze bediening. Top!

Reizigers die Brasserie Den Beiaard bekeken, bekeken ook

Leuven, Vlaams-Brabant

In Brasserie Den Beiaard geweest? Deel je ervaringen!