“Absolute aanrader!”
Beoordeling van Publiek

Publiek
Geclassificeerd als nr. 35 van 987 Restaurants in Gent
24 november 2023 beoordeeld

Wij kwamen hier met vier eten en namen de lunch menu, met uitbreiding.
We hebben allemaal enorm genoten van elke gang: de smaken zijn erg puur en verrassend! De wijnen waren soms wat alternatiever, maar heel lekker!

De bediening is erg vriendelijk, en de setting is ook mooi!

Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de gangen elkaar héél snel opvolgenden. Een iets tragere bediening zou de ervaring nog net wat aangenamer gemaakt hebben. Natuurlijk kan je steeds verzoeken te vertragen, wat wij niet deden omdat het ons persoonlijk niet zo hard stoorde :)

Maar al bij al, een TOP restaurant, met absoluut heerlijke gerechten en vriendelijke bediening.

Datum van bezoek: november 2023
    • Sfeer

30 september 2023 beoordeeld via mobiele applicatie

Het begon al als ik toekwam aan het restaurant. Speed pedelec parkeren voor de venster restaurant. Komt er eentje naar buiten om te zeggen dat ze niet wou dat de fiets er stond. Waarop ik haar beleefd antwoorde, dat fiets bleef staan of de reservatie mocht annuleren.
Eenmaal in restaurant eten formidabel , maar dan een luidruchtig bende naast ons aan tafel, te vergelijken met een bende gasten op café. Raar voor type restaurant?
Na een wel heerlijke maaltijd 7 gangen. En een lekkere koffie nog zijn we naar huis gegaan.
Eenmaal thuis begon maag of te rispen en mocht ik 5 maal rap een toiletbezoek doen. Is of was dit nu toeval, laat ik nog in het midden.

Datum van bezoek: september 2023
Olly Ceulenaere, Eigenaar van Publiek, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 3 oktober 2023

Hi Christophe, bedankt voor de feedback. Fijn dat u ons 7 gangen menu heerlijk vond :) Er is inderdaad 'eentje' van ons team vriendelijk komen vragen of u uw fiets op een van de talloze parkeerplaatsen op straat wou plaatsen. De stad vraagt onze medewerking om onze klanten te sensibiliseren om fietsen op de daarvoor voorziene plekken te parkeren. Maar nadat u duidelijk gemaakt had dat u uw fiets absoluut niet wou verplaatsen, hebben wij hier verder ook geen probleem van gemaakt. Wij snappen dat u zo'n mooie fiets graag dicht bij u heeft ;-)
Jammer dat u zich gestoord heeft aan de gezellige bende naast u. Wij hadden het gevoel dat jullie zich volledig op uw gemak voelde. Laat het ons in de toekomst zeker weten en dan kunnen wij u nog verplaatsen naar een andere tafel van uw keuze!

5 september 2023 beoordeeld via mobiele applicatie

Onlangs waren we voor de derde of vierde keer (ik weet het niet precies meer) te gast bij Publiek. De vorige keer was al een goed jaar geleden dus tijd om nog eens te gaan.
De eerste indruk was die van herkenning: vlotte sfeer en dito bediening, gezellig druk, niet al te veel conformiteit.
Onthaal was vrij los, jassen werden niet aangenomen en we mochten zelf een tafeltje kiezen.
Er is een vast menu dat je desgewenst kan uitbreiden met 1 extra gang. We besloten om all the way te gaan met voor mij ook de wijnpairing.
Hapjes kwamen vrij vlug op tafel, de tartelette met prei en het maatje met koolrabi bleven ons het meest bij. Beiden waren fris en stimuleerden het hongergevoel.
Op hetzelfde tempo kwamen de andere gerechten door: rode poon/ tomaat/ pistache heel lekker, de makreel met zuring erna ook.
De extra gang ( sentinelle oester) was onherkenbaar onder de smaken van de rode biet, wat jammer was, zeker omdat het een uitbreiding betrof. Had dus gerust weggelaten kunnen worden.
Verder was de lamsschouder met geroosterde paprika voor ons het beste, op de voet gevolgd door de rundsbavette. Iets te taai wel dit laatste, ik kon er niet helemaal door met het mes.
Al bij al een geslaagde avond maar toch enkele opmerkingen:
De gangen kwamen echt veel te snel na elkaar, je wil niet het gevoel hebben dat je aan de lopende band staat. Na dit even gemeld te hebben hield men er meer rekening mee maar eigenlijk zou men dit zelf moeten zien. (Ik weet niet of er een maître aanwezig was?)
De sfeer is wel heel los voor een sterrenrestaurant. Het hoeft echt allemaal niet meer zo stijf te zijn als 20 jaar geleden maar een beetje meer algemene finesse in de omgangsvormen zou niet misstaan (begeleiding naar de tafel, welkom heten, jassen aannemen,…).
De grootste sfeerbederver was voor ons echter de wijn. Publiek maakt er een punt van om natuurwijnen te schenken. Hun arrangement bij het menu was dus van hetzelfde. Ik ga niet discussiëren over smaak en voorkeuren, ik had het echter wel graag op voorhand geweten. “Dat ik dat op de website had kunnen lezen” is een antwoord waar ik niks aan heb. Ik reserveer een restaurant om een leuke avond te beleven en culinair verwend te worden. Ik ga er niet vooraf een uur voor studeren om te zien welke ideologie men hanteert.
Natuurwijn smaakt helemaal anders dan klassieke wijn en kan je niet vergelijken. Het is mijn ding niet. Ik vond het dan ook jammer dat er geen alternatief was. Ik was trouwens niet de enige gast die bedenkelijk naar zijn/haar glas keek na de eerste slok. Een extra van 60 euro voor druivensap dat allemaal hetzelfde smaakt is misschien wat veel?
Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat men de rekening heeft aangepast en alleen de werkelijk gedronken glazen heeft aan-gerekend.
Op het einde van de avond hadden we dan toch een beetje het gevoel dat Publiek mikt op een Boho-clientèle dat zich wentelt in de visie en aanpak van dit restaurant en daardoor de andere klanten toch een beetje in de kou laat staan.
Het eten was lekker maar er werd wat te weinig moeite gedaan om het je helemaal naar de zin te maken.

Datum van bezoek: september 2023
Olly Ceulenaere, Eigenaar van Publiek, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 8 september 2023

Hi gentenaar3, bedankt voor de eerlijke review.

We vinden het oprecht heel jammer dat het bezoek ditmaal niet volledig naar uw wens was.

We hebben inderdaad een vlotte bediening en onthaal. Zoals u al gemerkt had, kiezen we ervoor om de gast zelf een tafeltje te laten kiezen ipv gasten te begeleiden naar een door ons uitgekozen tafel. Dit vinden we veel gezelliger en zorgt voor een ontspannen sfeer. De gangen volgen elkaar inderdaad snel op, we houden wel van een vloeiend tempo. Maar zoals u al aangegeven had, kan dit altijd trager. Laat maar weten! :D Spijtig dat onze wijnselectie niet uw ding was. Onze aangepaste wijnen zijn echt de keuze van de sommelier en zij kiest voor een arrangement van allerlei wijnen met respect voor het karakter van de druif. Als dit niet naar uw smaak is, kan u op eender welk moment afhaken en wordt dit uiteraard niet aangerekend. We hebben (naar ons gevoel) een gigantische wijnkaart met vele wijnen die een klassiek smaakprofiel hebben. We vertrouwen erop dat we in de toekomst samen een wijn kunnen kiezen die beter past bij uw voorkeur.

We hopen u graag terug te zien in de toekomst om samen met ons een mooi moment te beleven :)

11 augustus 2023 beoordeeld

Met een cadeaubon richting 'Publiek Gent' getrokken, dus héél benieuwd wat ons te wachten stond. Vriendelijke ontvangst, goed verluchte zaak, leuke setting.
Wat we voorgeschoteld kregen was voor ons een ontdekking van nieuwe smaken, vanaf de hapjes tot en met het dessert, gewoon TOP!
Publiek is zijn atypische Michelin ster meer dan waart, proficiat aan chef Olly en zijn voltallig team!
Jullie hebben er een fan bij.

Datum van bezoek: augustus 2023
    • Sfeer
21 mei 2023 beoordeeld via mobiele applicatie

Wij zijn vlees mensen maar ik heb zonder weet van mijn echtgenoot gereserveerd bij Publiek.
We hebben ons laten verrassen en zeer tevreden naar buiten gegaan.
Voor een BBQ freak als mijn man was het grote beleving (voor mij dubbel genieten omdat ik zag dat hij genoot).
Het eten was in stijgende lijn.
Sommige smaken alleen waren ok, maar als je dan alle smaken van het gerecht samen neemt werd de ervaring buitengewoon.
Super vriendelijke bediening die open staan voor een grapje.
Absoluut geen stijf gedoe.
Nog een extra pluim naar de sommelier die ons, absolute wijn leeks, hebben doen genoten van verschillende glazen heerlijke wijn die perfect bij het gerecht passen.

Als ik dan toch 1 puntje ter verbetering moet geven zijn het de harde stoelen. Voor iets grotere mensen (mijn man is “slechts” 1.83 mtr) zijn de stoelen te laag en oncomfortabel.
Pas dit aan en de ervaring was 200% geslaagd (nu slechts 100% 😉)

Maar denk wel dat we nog terug gaan.

Doe zo voort.

Datum van bezoek: mei 2023

Reizigers die Publiek bekeken, bekeken ook

Gent, Oost-Vlaanderen

Gent, Oost-Vlaanderen

In Publiek geweest? Deel je ervaringen!