“Ons favoriete gastronomisch restaurant in Gent!in”
Beoordeling van Restaurant Lys d'Or

Restaurant Lys d'Or
Geclassificeerd als nr. 21 van 1.569 Restaurants in Gent
Prijsklasse: € 24 - € 49
11 juni 2024 beoordeeld

De naam van het restaurant Lys d’or komt van zijn ligging vlakbij de Leie,
De gouden leie, had vroeger een “gouden glans” door het vlas die de industrie heeft doen opleven tussen Gent en Roeselare.
Chef Ignace Wattenberge, winnaar van de “Eerste kok van België 2018” volgde zijn koksopleiding in Ter Duinen in Koksijde.
De sommelier is Tim Decraene, hij deed ervaring op bij Simon Wellekes en volgde ook verschillende wijncursussen, een echte autodidact.
Tussen de sommelier en de chef is er een nauwe samenwerking waarbij men vertrekt van eerst de creatie van het gerecht en daarna de passende wijn.
Lys d’Or ligt in het centrum van Gent, tussen het Citadelpark en de Bijloke, vlakbij de musea SMAK en STAM.
Van dit historisch oud herenhuis dat op spectaculaire wijze werd gerenoveerd met weelderige donkerblauwe gordijnen en goud, ben je onmiddellijk onder de indruk.
Het kunstzinnige interieur is exclusief en de warme mensen maken je direct op je gemak voelen.
We starten met 3 fijne amuses: een lolly van geitenkaas met een lak van sinaasappel, taartje van gerookte makreel en graantjesmosterd, pizza schijfje met ansjovis, aubergine en jalapeño. Fris en kruidig, de smaakpapillen zijn geopend!
Daarna volgt een vierde hapje, mooi gepresenteerd met een krokantje in de vorm van het logo van Lys d’or :
een heldere jus van parmezaan en een crème chiboust van parmezaan.
Volle en ronde smaken van de verschillende texturen van parmezaanse kaas.
Als vijfde en laatste hapje krijgen we een roosje van gerookte zalm met verschillende structuren van rode biet, gaande van krokant naar mousse. Deze laatste smaakt goed door, zonder de aardse ondertoon die anders typisch is voor rode biet maar dus fris gebracht.
Daarna volgt het eerste voorgerecht, de tonijn Balfego bluefin, creme van avocado, ponzu ijs en een rolletje rammenas met sushi rijst. Deze was mijn persoonlijke favoriet! De ronde smaak van de tonijn, avocado en rijst gaan perfect samen met het frisse van het ijs en rammenas. Perfect in balans!
Daarna volgt het “wit goud” (mosselen) met daslook en een gepocheerd eitje, asperges en morilles. Zout en zilt tegenover romig en puur.
Het derde voorgerecht is de tarbot met pertuis asperges, crumble van olijf met aardappel, doperwtjes, creme van doperwt, saus van de wei van de kaas, mossel en kokkel. Een samenstelling van vele verschillende smaken, gebracht in structuren die gaan van smeuïg tot knapperig.
Daarna volgt het parmezaanwiel waarbij cognac geflambeerd wordt om de kaas tot een papje te laten smelten, met pasta en truffel in brunoise gesneden.
De showcooking is ongeëvenaard!
Wat een amusement!
Smaakvol echter copieus, een kleinere hoeveelheid was even dankbaar geweest. Truffel in kleine blokjes gesneden was geen bepaalde meerwaarde dan in schijfjes of versnipperd gebracht.
Het hoofdgerecht is een kalfszwezerik met kreeftenstaart. Wortel en een nieuwe variëteit champignons Saint Georges.
Wat een (gewaagde) maar heerlijke combinatie van surf & turf.
Het sausje best pittig van smaak, wat de basis producten van kwaliteit op sublieme wijze naar een hoogte brengt.
De fris-zoete afsluiter is op basis van rabarber gegaard in rooibosthee, met sorbet van framboos, citroenmelisse en een beetje hangop en rijstpap.
Bij de koffie zijn de zoetigheden allemaal in huis gemaakt en van het fijnste niveau.
Voor deze 6 gangen betaal je 115 euro zonder de dranken.
5 gangen 95 euro en 4 gangen 75 euro.
Bij de menu hoort geen bepaald wijn- of bierarragement, wijn of bier per glas is mogelijk.
De wijnkaart is van de meest indrukwekkende wijnkaarten die wij ooit hebben gezien: 15 verschillende jaargangen van Château Petrus, Le Pin, Mouton Rothschild, Lafite Rothschild zijn nog maar enkele namen die iedere wijnliefhebber doen watertanden!
Als gouden tip kunnen wij meegeven dat er een “Chambre séparée” is voor families of discrete business lunch.
Voor een vlotte zakenlunch kan u bij verwittiging vooraf op 1,5 u al afronden.

Datum van bezoek: mei 2024

9 april 2024 beoordeeld

Sinds mijn kennismaking in november ben ik er tweemaal met vrienden geweest en ook alleen, zeer vriendelijke en bediening.
Super chef, dit is één van de weinige restaurants met een kaas keuze om U tegen te zeggen.
Super qua prijs kwaliteit. Ik zal er nog regelmatig gaan lunchen of dineren

Datum van bezoek: november 2023
4 maart 2024 beoordeeld

Tweede maal hier, en opnieuw zeer positief verrast door smaken en totale beleving. Producten zijn topkwaliteit en chef en zaalverantwoordelijke zorgen voor een antwoord op alle vragen. Met advies ook een sublieme wijn (onbekend uit Libanon) ontdekt. Bereiding van signature dish door chef Ignace was nog een extra hoogtepunt. Je zit ook rustig en kan ongestoord volop genieten. En parking tot vlak voor de deur is ook meegenomen. Tweede maal gegeten op sterniveau.

• Sfeer
12 februari 2024 beoordeeld

Wij gaan regelmatig naar lys d'or
Altijd Culinair genoten van begin tot einde vriendelijke bediening, heel mooie locatie

• Sfeer
12 februari 2024 beoordeeld via mobiele applicatie

Een lunch met ex- collega’s maar na al die jaren vrienden gebleven en gaan af en toe samen lunchen.
Ik had Lys D’Or voorgesteld en iedereen was supercontent en verrast. Zowel het interieur, onthaal, bediening en het superlekker eten all in was af.
Bedankt. Tot volgende keer

Reizigers die Restaurant Lys d'Or bekeken, bekeken ook

Gent, Oost-Vlaanderen
Gent, Oost-Vlaanderen

In Restaurant Lys d'Or geweest? Deel je ervaringen!