Hoogtepunten uit beoordelingen
Zeer interessant

Hier wordt op een leuke, interessante en boeiende manier een deel van de geschiedenis van Utrecht ... meer lezen

4 dagen geleden beoordeeld
71RemkoB
Utrecht, Nederland
Uitstekende rondleiding

De vrijwilligers van Domunder vertellen enthousiast en duidelijk. De audiovisuele show zit goed in ... meer lezen

Beoordeeld op 30 november 2018
Ronald B
Den Haag, Nederland
Lees alle 333 beoordelingen

vertaald door Google
Populaire tours & activiteiten in en om Utrecht
Beoordeeld op 23 juni 2018

Zoals heel Münster zwaar getroffen door de bombardementen van 1944; desondanks een indrukwekkende middeleeuwse dom, met romaanse en gotische elementen en een centrale plaats in de stad.

Datum van activiteit: juni 2018
Beoordeeld op 11 juni 2018

Vernedering!
We gingen met drieën naar de Domunder op zondag 10 juni van 13.30-14.45 uur en hadden ons veel van de rondleiding voorgesteld, achteraf vroegen we ons af, waarvoor we de € 12,50 betaald hadden, het is de € 12,50 totaal niet waard. Eigenlijk hebben we niets gezien, als opgestapeld puin.
We werden door de gids behandelt als een klas lagere school kinderen, zij de vragen, wij de antwoorden. Veel beter was gewoon een uitleg over de opgravingen en het domplein.
De drie films waren in de engelse taal, waarom moet het in het engels? We zijn in Nederland en waarom niet gewoon de film in nederlands met de engelse ondertiteling, net zoals in het buitenland!
Er was ook nog een interactief gedeelte. Dat was nog een grotere desillusie.
De uitleg over het interactieve gedeelte laat ik achterwege, alleen dat het waardeloos was en we meer bezig waren met die lamp en het zoeken, maar de vrouwelijke gids kwam telkens naar ons drieën toe en snauwde ons toe, dat we actief moesten zijn, terwijl we gewoon naar de tekst aan het luisteren waren. Dat was echt vernederend en als ik alleen was geweest, dan was ik weggelopen, omdat we niet zo kleinerend behandeld willen worden. We waren dan wel de oudste van de groep, maar nog lang niet seniel. Ik weet niet wat we misdaan hebben! Het begon al toen we een trap omhoog moesten, bood ze ons aan om een makkelijker trap te nemen, was misschien wel vriendelijk bedoeld, maar het was niet nodig, maar desondanks moest ze toch nog even een sneer na geven: “ik heb u gewaarschuwd”!
Het interactieve gedeelte hebben we niet helemaal afgemaakt, vlakbij de uitgang zijn we weggevlucht naar buiten. We hadden verwacht dat we een rondleiding kregen met een interessante uitleg over de historie van het domplein.
In mei dit jaar zijn we onder de dom van Keulen geweest en wat we daar zagen was spectaculair. Daar brandde gewoon het licht en kon je genieten van wat je zag, zoals de hele oude fundamenten van de vroegere dom. In Utrecht was je meer bezig met die lamp, waardoor het wezenlijke waarvoor we kwamen totaal verloren ging. We hadden die € 12,50 liever op een andere manier besteed. We zouden dat allemaal alweer vergeten zijn, maar we hebben gewoon een bittere nasmaak door de vernederende benadering van de vrouwelijke gids, en dat is de enige herinnering die we eraan over houden. We hebben nog meer ervaringen gelezen van bezoekers met dezelfde ervaringen als wij, dat kan alleen maar onze gids geweest zijn.

Datum van activiteit: juni 2018
Tijn P, Manager van DOMunder, reageerde op deze beoordelingGereageerd op 13 juni 2018

Dank voor de beoordeling.
Het commentaar is ook per e-mail aan DOMunder gestuurd.
Hieronder integraal het antwoord van de directeur:

Geachte mevrouw,

Dank voor uw feedback die u gisterenavond aan ons heeft verstuurd. Wij stellen het zeer op prijs om reacties van bezoekers te ontvangen, liefst natuurlijk positief maar wellicht leren we wel meer van de negatieve reacties. Ik loop uw kritiekpunten graag even langs:
• Over prijs-prestatie kun je twisten, dat laat ik geheel aan u.
• Voor uw gevoel werd u behandeld als een stel schoolkinderen. Het hoort bij de visie van DOMunder om de inleiding in DOMunder-I op een interactieve wijze te laten plaatsvinden, door vragen te stellen aan de bezoekers die op die manier samen ontdekken welke geschiedenis er allemaal op het Domplein verborgen ligt. Kennelijk een methode die niet helemaal aansluit bij uw behoefte, dat is jammer.
• Indien er buitenlandse gasten in de groep zitten kiezen we er over het algemeen voor om de films in de Engelse taal te tonen met Nederlandse ondertiteling. We hebben geen versie in het Nederlands met Engelse ondertiteling. Deze suggestie gaan we zeker onderzoeken.
• In DOMunder-II is het de bedoeling dat bezoekers zelf als een soort archeoloog op ontdekkingstocht gaan. U vindt dit interactieve idee met die lamp waardeloos, zoals u omschrijft. Jammer dat het concept dan niet helemaal aansluit bij uw behoefte.
• U werd door de vrouwelijke publieksbegeleider kleinerend behandeld, sterker nog, u vond het een vernederende ervaring. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en daarvoor wil ik u oprecht mijn excuses aanbieden.

Ik vind het moeilijk een compensatie te bedenken voor uw minder positieve ervaring met DOMunder. Maar ik ga u toch een drietal cadeaubonnen aanbieden, zodat u wellicht met een andere keer met een andere gids een positieve ervaring kunt opdoen. Of u kunt de cadeaubonnen weggeven aan vrienden of bekenden.

Indien u de cadeaubonnen wilt accepteren dan hoor ik dat graag via de mail. Dan zorg ik dat ze aan u opgestuurd worden. Nogmaals veel dank voor uw reactie.

Beoordeeld op 8 juni 2018 via mobiele applicatie

Wat een leuke manier om de geschiedenis van Utrecht weer te geven. Prettige rondleiding met veel aandacht voor het publiek. De ontdekkingstocht onder het Domplein is echt een verrassing en je hebt bijna te weinig tijd om alles te bekijken. Ik heb er veel van geleerd en kan het iedereen aanraden

Datum van activiteit: mei 2018
Beoordeeld op 17 mei 2018

Ik heb twee keer een rondleiding bij DOMunder gedaan, eenmaal een rondleiding voor scholen, eenmaal een archeologische rondleiding. Ik vind het allemaal aardig opgezet: er is hard gewerkt om het verleden van de stad zo goed mogelijk in kaart te brengen. De gidsen zijn aardige vertellers, maar soms wel erg warrig en traag. De verhalen die ze brengen zijn leuk, maar wel iets te opgeklopt. Zonde, want het verhaal hoeft niet opgeleukt te worden om interessant te zijn.

Datum van activiteit: februari 2018
Beoordeeld op 13 mei 2018 via mobiele applicatie

Als eerst wordt er vertelt over de geschiedenis van de Dom en wordt er een filmpje getoond. Vervolgens ga je onder de grond en kom je op een interactieve manier in aanraking met de geschiedenis van de Dom. De gids kan enthousiast vertellen. Een leuke belevenis.

Datum van activiteit: mei 2018