“DOMunder maakt je wijzer”
Beoordeling van DOMunder

DOMunder
Geclassificeerd als nr. 9 van 91 dingen om te doen in Utrecht
Meer gegevens van de attractie
Attractiegegevens
Aanbevolen duur van bezoek: 1-2 uur
Beschrijving eigenaar: DOMunder, een ondergrondse ontdekkingstocht naar 2000 jaar Utrecht. DOMunder is dé historische attractie in Utrecht voor jong en oud. Dompel je onder in de 2000 jaar geschiedenis van het Domplein, Utrecht en Nederland. Pak de slimme zaklamp en ga op een ondergrondse ontdekkingstocht vol spannende verhalen en archeologische schatten. Ontdek het Romeinse verleden van Utrecht, evenals de roemrijke middeleeuwen. Beleef de verwoestende storm van 1674 waarbij het schip van de Domkerk instortte en het Domplein ontstond. Dagelijks ontdekkingstochten op vaste starttijden (m.u.v. maandag).
Nuttige informatie: Activiteiten voor jonge kinderen, Kluisjes / opslag, Toiletten, Activiteiten voor oudere kinderen
24 juni 2018 beoordeeld

Als klein jongetje had ik vaak de Domtoren beklommen. Op bezoek in de domstad, moest ik natuurlijk ook "under". Na een wat te lange toelichting van de gids, daalden we af en om de toelichting bij de diverse opgegraven restanten te horen, moet je het licht van een soort zaklantaarn op een moeilijk te vinden oogje richten en dit met een laserstraal activeren, waarna je in je "oortje" de tekst hoort. Ingenieus.

23 juni 2018 beoordeeld

Zoals heel Münster zwaar getroffen door de bombardementen van 1944; desondanks een indrukwekkende middeleeuwse dom, met romaanse en gotische elementen en een centrale plaats in de stad.

11 juni 2018 beoordeeld

Vernedering!
We gingen met drieën naar de Domunder op zondag 10 juni van 13.30-14.45 uur en hadden ons veel van de rondleiding voorgesteld, achteraf vroegen we ons af, waarvoor we de € 12,50 betaald hadden, het is de € 12,50 totaal niet waard. Eigenlijk hebben we niets gezien, als opgestapeld puin.
We werden door de gids behandelt als een klas lagere school kinderen, zij de vragen, wij de antwoorden. Veel beter was gewoon een uitleg over de opgravingen en het domplein.
De drie films waren in de engelse taal, waarom moet het in het engels? We zijn in Nederland en waarom niet gewoon de film in nederlands met de engelse ondertiteling, net zoals in het buitenland!
Er was ook nog een interactief gedeelte. Dat was nog een grotere desillusie.
De uitleg over het interactieve gedeelte laat ik achterwege, alleen dat het waardeloos was en we meer bezig waren met die lamp en het zoeken, maar de vrouwelijke gids kwam telkens naar ons drieën toe en snauwde ons toe, dat we actief moesten zijn, terwijl we gewoon naar de tekst aan het luisteren waren. Dat was echt vernederend en als ik alleen was geweest, dan was ik weggelopen, omdat we niet zo kleinerend behandeld willen worden. We waren dan wel de oudste van de groep, maar nog lang niet seniel. Ik weet niet wat we misdaan hebben! Het begon al toen we een trap omhoog moesten, bood ze ons aan om een makkelijker trap te nemen, was misschien wel vriendelijk bedoeld, maar het was niet nodig, maar desondanks moest ze toch nog even een sneer na geven: “ik heb u gewaarschuwd”!
Het interactieve gedeelte hebben we niet helemaal afgemaakt, vlakbij de uitgang zijn we weggevlucht naar buiten. We hadden verwacht dat we een rondleiding kregen met een interessante uitleg over de historie van het domplein.
In mei dit jaar zijn we onder de dom van Keulen geweest en wat we daar zagen was spectaculair. Daar brandde gewoon het licht en kon je genieten van wat je zag, zoals de hele oude fundamenten van de vroegere dom. In Utrecht was je meer bezig met die lamp, waardoor het wezenlijke waarvoor we kwamen totaal verloren ging. We hadden die € 12,50 liever op een andere manier besteed. We zouden dat allemaal alweer vergeten zijn, maar we hebben gewoon een bittere nasmaak door de vernederende benadering van de vrouwelijke gids, en dat is de enige herinnering die we eraan over houden. We hebben nog meer ervaringen gelezen van bezoekers met dezelfde ervaringen als wij, dat kan alleen maar onze gids geweest zijn.

Tijn P, Manager van DOMunder, reageerde op deze beoordelingGereageerd 13 juni 2018

Dank voor de beoordeling.
Het commentaar is ook per e-mail aan DOMunder gestuurd.
Hieronder integraal het antwoord van de directeur:

Geachte mevrouw,

Dank voor uw feedback die u gisterenavond aan ons heeft verstuurd. Wij stellen het zeer op prijs om reacties van bezoekers te ontvangen, liefst natuurlijk positief maar wellicht leren we wel meer van de negatieve reacties. Ik loop uw kritiekpunten graag even langs:
• Over prijs-prestatie kun je twisten, dat laat ik geheel aan u.
• Voor uw gevoel werd u behandeld als een stel schoolkinderen. Het hoort bij de visie van DOMunder om de inleiding in DOMunder-I op een interactieve wijze te laten plaatsvinden, door vragen te stellen aan de bezoekers die op die manier samen ontdekken welke geschiedenis er allemaal op het Domplein verborgen ligt. Kennelijk een methode die niet helemaal aansluit bij uw behoefte, dat is jammer.
• Indien er buitenlandse gasten in de groep zitten kiezen we er over het algemeen voor om de films in de Engelse taal te tonen met Nederlandse ondertiteling. We hebben geen versie in het Nederlands met Engelse ondertiteling. Deze suggestie gaan we zeker onderzoeken.
• In DOMunder-II is het de bedoeling dat bezoekers zelf als een soort archeoloog op ontdekkingstocht gaan. U vindt dit interactieve idee met die lamp waardeloos, zoals u omschrijft. Jammer dat het concept dan niet helemaal aansluit bij uw behoefte.
• U werd door de vrouwelijke publieksbegeleider kleinerend behandeld, sterker nog, u vond het een vernederende ervaring. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en daarvoor wil ik u oprecht mijn excuses aanbieden.

Ik vind het moeilijk een compensatie te bedenken voor uw minder positieve ervaring met DOMunder. Maar ik ga u toch een drietal cadeaubonnen aanbieden, zodat u wellicht met een andere keer met een andere gids een positieve ervaring kunt opdoen. Of u kunt de cadeaubonnen weggeven aan vrienden of bekenden.

Indien u de cadeaubonnen wilt accepteren dan hoor ik dat graag via de mail. Dan zorg ik dat ze aan u opgestuurd worden. Nogmaals veel dank voor uw reactie.

8 juni 2018 beoordeeld via mobiele applicatie

Wat een leuke manier om de geschiedenis van Utrecht weer te geven. Prettige rondleiding met veel aandacht voor het publiek. De ontdekkingstocht onder het Domplein is echt een verrassing en je hebt bijna te weinig tijd om alles te bekijken. Ik heb er veel van geleerd en kan het iedereen aanraden

Bekijk meer beoordelingen
17 mei 2018 beoordeeld

Ik heb twee keer een rondleiding bij DOMunder gedaan, eenmaal een rondleiding voor scholen, eenmaal een archeologische rondleiding. Ik vind het allemaal aardig opgezet: er is hard gewerkt om het verleden van de stad zo goed mogelijk in kaart te brengen. De gidsen zijn aardige vertellers, maar soms wel erg warrig en traag. De verhalen die ze brengen zijn leuk, maar wel iets te opgeklopt. Zonde, want het verhaal hoeft niet opgeleukt te worden om interessant te zijn.

Reizigers die DOMunder bekeken, bekeken ook

Utrecht, Utrecht Province
Utrecht, Utrecht Province

In DOMunder geweest? Deel je ervaringen!