We verbleven in veel 5 -sterren resorts in Punta Cana, Cuba en Jamaica, waaronder 3 verblijven in Excellence Punta Cana (EPC). Dit was onze primeur bij Excellence El Carmen (EEC), en over het algemeen waren we heel tevreden. Gezien de vele overeenkomsten, hebben we natuurlijk vergelijkingen gemaakt met EPC, wat de afgelopen jaren onze favoriet is geweest.
CHECK IN
Net als bij EPC begint het inchecken met een welkomstwoord buiten de hoofdingang, gevolgd door de standaard incheckbalie. Dit is een leuke touch die u het gevoel geeft op een ontspannen, vertrouwde plek te zijn. De verwelkoming was niet helemaal dezelfde warme, "oude vrienden" -stijlgroet die we bij EPC hebben meegemaakt, aangezien we van de ene persoon naar de andere werden geschud (naar de andere!) In plaats van dat één persoon voor alles zorgde. Toch was het snel en efficiënt en onze portier was erg behulpzaam.
KAMER / RESORT
Ik geef toe dat we een vooropgezet idee hadden dat we een hekel zouden hebben aan het moderne, kleurloze, betonnen blokontwerp van EEC (zoals veel andere nieuwe resorts). Uiteindelijk moesten we echter toegeven dat het ontwerp van de meeste aspecten van dit resort zo functioneel en zo doordacht was, dat de architecten een ander soort functionele schoonheid creëerden. Er is geen "oude wereld" charme of Caribische kleur hier, maar de kamer was groot, goed ontworpen en comfortabel in alle opzichten. Er was veel zitruimte, bureau ruimte, schapruimte en een grote inloopkast. Ik denk dat dit de eerste resort-ruimte is die we hebben gezien en die eigenlijk meer ruimte had dan we nodig hadden. Hoewel we een eenvoudige Junior Suite uitzicht op zwembad hadden was de patio ook uitzonderlijk. Het omvatte een zithoek met een tafel en stoelen, een loungebed, een persoonlijk 'opklapbed' in een aparte hoek en een bubbelbad. Eigenlijk leek het bubbelbad deel uit te maken van de patio, maar het was in feite een glazen deel van de kamer dat uitkwam op de patio. Het was allemaal een heel slim ontwerp en zeer efficiënt ruimtegebruik, samen met het feit dat het vrij mooi was. Sommige patio's waren veel uitgebreider en we merkten dat sommige mensen hun hele dag op hun patio's doorbrachten. Dat is hoe aardig ze waren (de patio's bedoel ik, hoewel ik zeker weet dat de mensen ook aardig waren).
De gebouwen zijn zo aangelegd dat de meeste kamers minstens een gedeeltelijk uitzicht op de oceaan hebben. Een gedeelte van de gebouwen die aanvankelijk naar de achterkant van het resort leek te zijn verbannen, had eigenlijk het gevoel van een apart, klein, exclusief resort met privé dompelbaden, rustige hoofdzwembaden en een natuurlijk meer met flamingo's en eenden. Slimme ontwerpeigenschappen zorgden voor een onverwacht speciale sfeer. De meeste avondbars, restaurants en het theater bevinden zich in het hoofdgebouw, met twee openluchtrestaurants in een gebouw aan het strand met uitzicht op het grote zwembad en het strand. Dit gebouw heeft ook een bar op het dak die behoorlijk spectaculair is voor het uitzicht op de oceaan. Het landschap toont ook het doordachte, goed geplande ontwerp van het resort. Tijdens de bouw werden veel grote bomen duidelijk selectief gered en het resort werd om hen heen gebouwd en aangelegd. Het resultaat is een nieuw resort, maar met een weelderige, volwassen uitstraling. Een heel slimme zet. Het landschap is ontworpen in sommige gebieden zoals een botanische tuin, met monsters van verschillende planten en bomen gegroepeerd, met interpretatieve tekens. De beplantingen zijn ontworpen om de meer harde uitstraling van de betonnen gebouwen te verzachten en te verbergen, en alles bij elkaar werkt het zeer goed. Over het algemeen is de sfeer rustig, vredig, met overal veel ruimte. We waren er op een toptijd, maar we voelden ons alsof het resort half vol was. Het enige ontwerpprobleem dat we niet konden opwarmen, was het hoofdbuffet. Het was ruim met een mooie buitenruimte, maar het voelde als een grimmige, spelonkachtige doos, vol lawaai en echo. De rest van het resort is zacht en vredig, maar het buffet was hard en luid gevoel - meer middelbare schoolcafetaria zoals in sfeer. Het heerlijke buffetpersoneel maakte het echter veel aangenamer. Ik zou sterk aanbevelen om enkele eenvoudige geluiddempende maatregelen te overwegen. Over het algemeen geven we nog steeds de voorkeur aan het kleurrijke, koloniale ontwerp van oudere resorts zoals EPC, maar we moeten nu toegeven dat de ontwerpers en architecten prachtig werk hebben geleverd met EEC. Sterker nog, aan het eind van de week was het moeilijk om te beslissen welke van de resorts we wilden.
STRAND / ZWEMBADEN
Het belangrijkste voor ons is dat er meer dan voldoende ruimte is op het strand en bij de zwembaden. Wij waren er tijdens een piekperiode, en er was nooit een probleem met het vinden van stoelen of palapas in beide gebieden op elk gewenst moment. Het is een groot pluspunt dat er geen behoefte is aan de gevreesde handdoekgame die enkele van de grotere resorts in Punta Cana teistert. EPC heeft een enorm stuk strand waar je soms het gevoel hebt dat er niemand anders in de buurt is, maar het kleinere strand aan de EEG is nog steeds meer dan voldoende. Net als die hele kust was er constant zeewier, maar het personeel deed er alles aan om het elke dag schoon te maken. De snackbar / strandbar heeft een overdekte lounge met banken en stoelen, wat een leuke touch was. We geven het strand en het zwembad hoge cijfers.
VOEDSEL
We waarderen de complexiteit van het proberen om lekker eten te serveren tot 1000 mensen per dag. Resortdiners zijn meestal elegante instellingen, geweldige service en soms onvoorspelbare kwaliteit. Met deze realistische verwachting waren we over het algemeen tevreden met de meeste maaltijden en vonden we de voedselkwaliteit op een lijn met onze eerdere goede ervaringen bij EPC. Hoewel we niet alle restaurants geprobeerd, waren we blij met de service en kwaliteit bij degenen die we hebben geprobeerd. We waren vooral blij met het Indiase restaurant Basmati, dat onze verwachtingen overtrof. We vonden dat door het bestellen van de pittigere gerechten, het een vrij authentieke (en goede kwaliteit) Indiase maaltijd was. Goed gedaan! We houden van het brede scala aan eetgelegenheden en het beleid van geen reserveringen in Excellence-resorts. Het zorgt naar onze mening voor een meer ontspannen sfeer. De 'Chip Truck' buiten het theater was ook een heel goed idee. De enige inzinking was het oudejaarsfeest. Iedereen moest zich inschrijven voor een stoel op een van de drie locaties en er werd zorgvuldig documentatie gemaakt van alle voedselallergieën die verband hielden met het menu. Tijdens het avondmaal ontdekten we dat de bezorgdheid over allergieën volledig was opgegeven en dat iedereen het standaardtarief kreeg. Veel ongelukkige mensen moesten afzien van sommige cursussen, of werden haastig arme vervangers gegeven op de uitloper van het moment. Het was slechts één geval van slechte organisatie in een anders geweldige week van dineren. Een les die ik aanneem, neem ik aan.
SERVICE
Het is onze ervaring uit het verleden dat Excellence Resorts van alle personeelsleden verwacht dat ze alle problemen van gasten die onder hun aandacht worden gebracht, direct aanpakken, en dat ze de persoonlijke verantwoordelijkheid nemen voor corrigerende maatregelen. Voor het grootste deel, dit is wat we hebben meegemaakt bij EEC (hoewel ik niet zeker weet of onze server bij het oudejaarsevenement daar helemaal goed bij was!). We vonden een hoog niveau van niet alleen goede service, maar respectvolle en gracieuze omgang met alle medewerkers. We waardeerden de dagelijkse warme groeten van het buffet personeel, vooral Nelly, Algenis, Johan en de altijd heerlijke Indira. Anderen die hebben bijgedragen aan onze goede tijd waren Minerva en Flor aan de Martini-bar, en Andres bij Chez Isabelle, die veel kennis van de Franse keuken toonde. Natuurlijk waren er nog veel anderen die ons buitengewoon goed behandelden, maar we kunnen onmogelijk iedereen opnoemen. We vonden geen moeilijkheden in de communicatie, omdat bijna alle medewerkers voldoende Engelse vaardigheden hadden en veel van hen waren zeer vloeiend. Eerlijk gezegd, als je problemen hebt met de communicatie met het personeel, kun je misschien een beetje moeilijker proberen. Zoals we bij de EPC gewend zijn, bieden medewerkers van EEC op een betrouwbare en stipte manier diensten aan. Die kwaliteiten zijn niet altijd aanwezig in sommige andere Punta Cana-resorts!
Het enige serviceprobleem dat we tegenkwamen, was een organisatorisch probleem - het volledige falen van het resort om hun geadverteerde jubileum- / huwelijksreispakket te honoreren. Er zijn 7 "speciale diensten" geadverteerd voor verjaardagen, waarvoor u een geavanceerd formeel verzoek moet indienen en een bewijs van uw huwelijksakte moet overleggen. Ondanks dit alles, werd geen van deze dingen verstrekt, behalve het "Speciale Romantische Diner" en dat was alleen omdat we het bij het hoofdbureau nastreefden. Toen ontdekten we dat het eigenlijk een farce was. We moesten een reservering maken in elk restaurant, wat simpelweg een gewone maaltijd bleek te zijn met een ballon op tafel. Ik vermoed dat het enige punt van de reservering was om een ballon klaar te hebben. Het was niet echt een belangrijke kwestie voor ons, maar we vinden dat het Resort hun geadverteerde services moet respecteren of valse en misleidende gimmicks moet promoten.
Afgezien van die organisatorische miscue, hebben we een hele goede week gehad op EEC. Het vergeleek erg goed met EPC (ons favoriete Resort), met slechts minimale voors en tegens tussen hen. We zullen zeer waarschijnlijk weer naar de EEG gaan en aarzelen niet om het aan onze vrienden aan te bevelen.
Deze beoordeling is de persoonlijke mening van een TripAdvisor-lid en niet die van TripAdvisor LLC zelf.
Dit antwoord is de persoonlijke mening van de managementvertegenwoordiger en niet die van TripAdvisor LLC zelf.