Flixbus bood een interessante, rechtstreekse verbinding aan zonder langs Parijs te moeten rijden. De uiteindelijke ritduur is hierdoor best acceptabel.
De heenrit uit Brussel Noord vertrok op tijd en de chauffeur sloot meteen de WC af wegens teveel reizigers. Uitstekende, vriendelijke maar ook cordate chauffeur. In Lille stapten heel wat reizigers af, een aantal nieuwe kwamen erbij maar toen werd de WC ook geopend: die was proper en dankzij de instructies van de chauffeur is dit ook zo gebleven. Een probleemloze rit, met een pauze van een half uur onderweg en een ietsje laattijdige aankomst in Caen, maar zonder erg en dit door verkeersproblemen op het einde van de rit. Geen verkoop van producten aan boord en de Wifi heb ik zelfs niet uitgeprobeerd. Deze rit verdiende een ruime 9/10.
De terugrit... werd de dag ervoor botweg gecanceld OM BEDRIJFSECONOMISCHE REDENEN. Zo stond het letterlijk in de mail. In de plaats kreeg ik een rit naar Parijs CDG met een overstaptijd van 3 uur - met het verkeer rond Parijs kan men best marge inbouwen, maar dit zou mijn totale reistijd toch wel extreem doen toenemen.
Eigenlijk een halve leugen van Flixbus: de rit uit Caen reed wel, maar slechts tot Lille en niet meer tot Brussel. Feit is dat het aangeboden alternatief waardeloos was voor mij en ik zelf mocht herboeken, maar het kwam steeds op hetzelfde neer: via Parijs en een reisduur van +/- 11 - 12 uur. Uiteindelijk heb ik de reis geannuleerd en om een onduidelijke reden een waardebon gekregen van exact de helft van hetgeen ik voor die rit heb betaald (24,99 euro werd 12,49 euro). En een treinticket gekocht voor 152 euro, om toch op de gewenste dag op een normaal uur terug thuis te geraken.
Flixbus/SNCF/NMBS/De Lijn: allemaal even onbetrouwbaar, men moet altijd een plan B voorzien. Als alles goed loopt, zoals de heenrit (een onderneming uit Bellegem), dan is Flixbus een goed alternatief, zoniet is het zoals elders: men moet zelf zijn plan trekken.